ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

هر آنچه در رابطه با خرید سوئیچ شبکه باید بدانیم؟

دسته بندی :سوییچ سیسکو, مقالات 7 خرداد 1401 omid 1056
هر آنچه در رابطه با خرید سوئیچ شبکه باید بدانیم

در خرید سوئیچ شبکه به چه مواردی باید دقت کرد:

امروزه در اکثر کسب و کارهای بزرگ و کوچک و یا همچنین منازل، کمبود تجهیزات شبکه تا حدود زیادی احساس می شود. اولین سخت افزاری که به عنوان پایه و بیس شبکه می توان معرفی کرد، سوئیچ های شبکه می باشند.

در واقع سوئیچ ها سبب ایجاد اتصال میان چند کامپیوتر، پرینتر، تلفن های IP و دوربین های مداربسته و غیره می گردند که بر اساس نیاز شما این سوئیچ ها به 5، 8، 16، 24 ، 48 و 52 پورت تقسیم می شوند. که برای سوئیچ های 52 پورت می توان به smallbusinuss ها (مانند سوئیچ 52 پورت سیسکو مدل SG300-52 ) اشاره کرد.

نکات مهم در خرید سوئیچ شبکه:

1ـ  بررسی زیرساخت شبکه از لحاظ سخت افزاری و  نرم افزاری:

در یک شبکه کوچک که تعداد کاربران آن در حدود 40 الی 50 نفر می باشند، خرید یک سوئیچ کافی است اما زمانی که تعداد کاربران زیاد شود شبکه نیز گسترده تر شده و برای خرید سوئیچ باید هزینه بیشتری را صرف کرد.

2ـ تعداد کاربران موجود در شبکه:

در انتخاب سوئیچ مناسب، دانستن تعداد پورت در سوئیچ های مورد نیاز یکی از فاکتور های مهم به شمار می رود. این عامل رابطه مستقیمی با تعداد کاربران حاضر در شبکه دارد.

برای مثال برای شرکتی با تعداد کاربر 5 الی 6 نفر، سوئیچ سیسکو 8 پورت می تواند گزینه مناسبی باشد. اما در یک سازمان با تعداد کاربر زیاد نیاز به خرید سوییچ شبکه با تعداد پورت بیشتر، اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل هنگام خرید این سخت افزار شبکه دقت داشته باشید که اگر تعداد پورت های خریداری شده بیشتر از تعداد کاربران فعلی در شرکت شما باشد. نه تنها بد نیست بلکه می توانید از تعداد پورت های اضافی در آینده هنگام توسعه کسب و کار و یا تعداد کاربران استفاده نمایید.

3ـ بررسی نیازهای شبکه و کاربران:

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب نوع سوئیچ، نیاز کاربران می باشد. برای مثال آیا کاربران به یک شبکه سریع و بدون تأخیر نیازمندند، و یا آنها نیاز به انتقال حجم زیادی از داده ها دارند؟

اگر جواب شما مثبت است، ممکن است سوئیچ هایی با پورت گیگابیت اترنت برای شما مناسب باشد. و یا اگر شبکه مورد استفاده نیاز بیشتری به منابع اینترنتی داشته باشد، احتمالا 100 مگابیت پورت کافی خواهد بود .

از جمله سوئیچ های گیگابیت اترنت سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960G-24TC-L است که می توانید با کلیک بر روی آن به لینک قرارداده شده مراجعه کرده و اطلاعات کافی در خصوص این سوئیچ را کسب نمایید.

4ـ بررسی نقش سوئیچ در شبکه:

اگر قصد دارید یک شبکه بزرگ داشته باشید به چندین سوئیچ شبکه نیاز پیدا خواهید کرد. که این سوئیچ ها باید سرعت خوبی داشته باشند تا بتوانند بار ترافیکی نسبتا سنگین را اداره کنند. در صورتی که بخواهیم از چند سوئیچ استفاده کنیم ، یک سوئیچ بعنوان هسته اصلی و مرکزی قرار می گیرد و مابقی سوئیچ ها به آن متصل می شوند.

5ـ سرعت و ظرفیت سوئیچ چه تاثیری در عملکرد آن دارد:

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، ویژگی های دیگری نیز در سوئیچ ها وجود دارند که در تصمیم گیری شما هنگام خرید تأثیر گذار است که از جمله آنها می توان به ویژگی هایی از قبیل مدیریتی و غیر مدیتی بودن سوئیچ ها ، لایه عملکرد (لایه 2 و یا لایه 3) و غیره اشاره کرد. البته این ویژگی ها اغلب برای شرکت ها بزرگ دارای اهمیت می باشند.

6ـ دقت در انتخاب نوع برند و شرکت فروشنده:

سوئیچ های شبکه در برند های مختلفی در بازار عرضه شده اند. برای مثال سو‌ئیچ D-Link ،سوئیچ Linksys که برای شرکت های کوچک بسیار مناسب بوده و می تواند نیاز های آنان را تأمین نماید. اما این نوع از سو‌ئیچ ها به دلیل قابلیت های کم و در نتیجه قیمت ارزان آن برای شبکه های بزرگ مناسب نبوده و نمی تواند جوابگوی نیاز آنان باشد.

در این میان سوئیچ های سیسکو همواره در بین سایر رقبا از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار بوده و یا شاید بتوان گفت علت قیمت بالای آنان در مقابل سایر برندها، قابلیت های بالای این نوع از تجهیزات شبکه است. به همین دلیل سو‌ئیچ های سیسکو در بین سایر تولید کنندگان از رتبه بالاتری برخوردار می باشد.

7ـ فاکتور قیمت :

یکی از مهمترین فاکتور های خرید سوئیچ های شبکه، قیمت آن می باشد. اگر بدنبال سو‌ئیچ ارزان قیمت برای محیط های کوچک مانند منازل و کسب و کارهای کوچک هستید می توانید از سوئیچ های شبکه شرکت های D-Link و Linksys استفاده کنید.

این سو‌ئیچ ها می توانند برای یک شبکه کوچک به خوبی عمل نمایند، اما بیشتر آنها از ویژگی های موجود در سوئیچ های گران قیمت برخوردار نیستند. در مقابل آنها سو‌ئیچ های شرکت Cisco (سیسکو) می باشند که دارای قیمت بالاتری بوده و کلیه قابلیت هایی را که شرکت های بزرگ و سازمان ها با تعداد کاربر زیاد به آن نیاز دارند را فراهم می آورند.

8ـ خرید سوئیچ های شبکه دست دوم :

در برخی مواقع شرکت های بزرگ به دلایلی نظیر ارتقاء و یا فرسودگی دستگاه سو‌ئیچ های قبلی خود را از شبکه جدا کرده و سوئیچ های جدید را جایگزین می نمایند. در بیشتر موارد سو‌ئیچ های سابق از لحاظ عملکرد بسیار سالم بوده و تنها ممکن است از لحاظ ظاهری دارای خط و خش باشند.

که می توان گاهی از این قبیل سو‌ئیچ ها خریداری و استفاده کرد. البته این سوئیچ ها برای شرکت هایی که نمی خواهند برای راه اندازی دیتا سنتر خود هزینه زیادی پرداخت نمایند مناسب می باشد.

9ـ دغدغه خیلی ها در هنگام خرید انتخاب یک فروشنده مطمئن است:

یکی از بزرگترین مشکلات خرید تجهیزات شبکه در ایران انتخاب فروشنده مطمئن است. زیرا همواره خریدار به دنبال صداقت بوده و دوست دارد کالای خود را با کیفیت و قیمت مناسب خریداری نماید. اما به دلیل عدم وجود نمایندگی های معتبر راه برای افراد سودجو فراهم آمده است. در این میان فروش تجهیزات دست دوم و یا حتی ریفر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

حال شاید این سوال ایجاد شود که چگونه می توان یک فروشنده مطمئن را شناسایی کرد؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت تجربه کاری، تعداد و رضایت مشتریان می توانند عواملی جهت شناخت بهتر و بیشتر یک فروشنده معتبر باشند.قیمت بالای تجهیزات شبکه مانند سو‌ئیچ های شبکه، سرورها ، روتر ها ، تلفن های IP و غیره ارزش خرید در فروشگاه های معتبر را چند برابر می نمایند.

خرید اینترنتی تجهیزات شبکه:

در گذشته خرید اینترنتی نه تنها در زمینه تجهیزات شبکه بلکه در هیچ کدام از کالاهای دیگر صورت نمی گرفت. شاید دلیل آن عدم اطمینان کاربران نسبت به این نوع خرید بوده است. اما با گذشت زمان این طرز فکر تغییرات زیادی داشته به طوری که اکثر خریدهای افراد به صورت اینترنتی و آنلاین صورت می گیرد.

در بیشتر اصناف خرید اینترنتی بسیار رواج دارد اما هنوز در قسمت فروش تجهیزات شبکه جایگاه خود را به دست نیاورده است. شاید علت آن گران بودن دستگاه ها و عدم اطمینان کامل این کاربران به فروشندگان این نوع تجهیزات می باشد.

پیشنهاد می کنم مقاله های زیر را از دست ندهید:

انواع مختلف سوئیچ در شبکه تفاوت میان سوئیچ های شبکه

خدمات پس از فروش:

یکی از مهمترین نکاتی که در خرید تجهیزات شبکه باید در نظر گرفته شود، خدمات پس از فروش ارائه شده است که توسط شرکت فروشنده می باشد.

متاسفانه در کشور ما بسیاری از شرکت ها کالاهایی تنها با اسم دارای گارانتی، در بازار به فروش می رسانند اما هنگامی که خریدار می خواهد از خدمات آن استفاده نماید، هیچ اقدامی صورت نمی پذیرد. گارانتی شبکه کالا همواره به عنوان معتبرترین گارانتی تجهیزات شبکه در ایران شناخته شده است.

نتیجه گیری:

با انتشار این مقاله سعی بر آن بوده در رابطه با سوئیچ های شبکه نکاتی را در رابطه با انتخاب، بررسی و خرید آن در اختیار شما قرار دهیم. البته لازم به ذکر است همانطور که در بخش های مختلف اشاره شد کلیه این عوامل به خریدار و نیاز آن بستگی دارد.

omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: