ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

تفاوت مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت چیست؟

دسته بندی :روتر, سوئیچ, مقالات 23 بهمن 1400 omid 1917
تفاوت مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت چیست؟ - شبکه کالا - shabakekala.com

هر شخصی که با دنیای اینترنت، شبکه و تجهیزات آن آشنایی داشته باشد، قطعا کلمات مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت به گوشش خورده است. یکی از معدود سوال هایی که در ذهن اکثر کاربران دنیای وب و شبکه وجود دارد، تفاوت میان این تجهیزات با یکدیگر می‌باشد.

معمولا از این دستگاه ها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند اما نوع کاربری و کارکرد آن ها یا یکدیگر متفاوت است. داشتن اطلاعاتی در مورد ماهیت وجودی هر کدام از این تجهیزات، امر بسیار ضروری است. علت این موضوع این است که هر یک از آن ها نقش خاص و متفاوتی را در شبکه ایفا می کنند.

شاید اتصال به اینترنت در ذهن شما امری ساده باشد. اما برای اجرای همین کار به اصطلاح راحت میلیون ها دستگاه، اپراتور و … در کل دنیا در تلاش هستند تا شما بتوانید از امکانات گسترده شبکه نت استفاده کنید.در این مقاله، سعی نمودیم برای آشنایی بیشتر شما با شبکه و تجهیزات آن به سوال تفاوت مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت چیست؟ به طور کامل پاسخ دهیم. برای این امر ابتدا به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم:

مودم چیست وانواع آن کدامند؟

تفاوت مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت چیست؟ - شبکه کالا - shabakekala.com

نام مودم از ابتدای کلمات Modulator و Demodulator الهام گرفته شده است. در واقع مودم ها وسیله هایی ارتباطی هستند. کار اصلی مودم این است که با تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتالی و برعکس، اینترنت رو در دسترس کاربران و عموم مردم قرار می‌دهند.

به صورت کلی، مودم ها را می توان به سه دسته کلی داخلی و خارجی و pc card تقسیم نمود.

1-مودم های داخلی: مودم‌های داخلی به همان مودم‌هایی گفته می‌شود که در قسمت سخت‌افزاری دستگاه‌هایی مانند لپ تاپ و یا موبایل وجود دارد. موبایل در دستتان دارای یک مودم داخلی است که اتصال اینترنت را برای شما با استفاده از اپراتورهای موبایل مثل ایرانسل و همراه اول را فراهم می‌کند.

2-مودم های خارجی: مودم‌های خارجی به دستگاه‌های مستقلی می‌گویند که اتصال به اینترنت را برای سایر دستگاه های موجود فراهم می‌کند.

3-مودم های pc card: این مدل مودم برای استفاده در لپ تاپ‌ها طراحی شده و به اندازه یک کارت اعتباری می باشد. درون اسلات PC Card  موجود در ‌Notebook ها یا کامپیوترهای دستی جای گرفته و در لزوم میتوان آن ها را جدا نمود. در واقع مودم‌های PC Card ترکیبی از مودم‌های داخلی و خارجی می‌باشند. به طور مستقیم در داخل یک پورت لپ تاپ قرار گرفته و در نتیجه برای اتصال آن به کابل نیازی نیست. انرژی الکتریکی مورد نیاز این کارت‌ها از دستگاهی که به آن متصل‌اند، تامین می‌شود که استفاده از آن در لپ تاپ‌ها، باعث کاهش طول عمر باتری لپ تاپ می‌شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روش اتصال و زیرساخت مودم‌ها با توجه به نوع فناوری و کاربردشان با یکدیگر تفاوت دارد.

انواع مودم:

  •  مودم  ADSL
  • مودم  VDSL
  • مودم WiMAX
  • مودم G/4G LTE3
  • مودم TD-LTE
  • مودم‌های Lock
  •  مودم‌های Unlock

روتر چیست؟

روتر - شبکه کالا - shabakekala.com

روتر یا مسیریاب وظیفه‌ای مهم و قابل توجهی در ایجاد و توسعه زیر ساخت شبکه را بر عهده گرفته است. زمانی که مسیریاب یا روترها به وجود آمد، دنیای ارتباطات کامپیوتری تغییرات بنیادی فراوانی به خود دید. در واقع روتر یکی از عمده ترین مشکلات دنیای شبکه که ارتباط امن میان دو شبکه محلی بود را برطرف کرد و بنیان شبکه پهناور اینترنت را پی ریزی نمود.

به عبارت ساده تر، روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب می‌رساند. با این کار در واقع سبب اتصال آن‌ها به اینترنت می‌شود. این داده‌ها می‌توانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت نیز ارسال شوند.

روتر یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاه‌های شبکه اختصاص می‌‌دهد. با انجام این کار، در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را فراموش نمی‌کنند. با این کار، روتر  اطمینان پیدا می‌کند که بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح خود رسیده و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند.

اما به طور معمول کاربران مودم با روتر اشتباه می‌گیرند و کارکرد این دو را یکسان می‌دانند. در صورتی که کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

تفاوت روتر با مودم چیست؟

مودم در شبکه وظیفه ارسال  داده‌ها را به سمت ISP (سرویس دهنده اینترنت) و دریافت داده‌هایی را از سوی ISP را برعهده دارد.

در حالت کلی مودم برای اینکه بتواند، سیگنال های دیجیتالی را که از کامپیوتر دریافت می‌کند بر روی خط تلفن ارسال کند، آنها را تبدیل به سیگنال های آنالوگ می­‌کند. دقیقاً برعکس همین فرآیند در مراکز ارائه دهنده اینترنت انجام می‌شود.

اما روتر دستگاهی است که داده ها را بین شبکه های مختلف مسیریابی می کند. در واقع به این کار اصطلاحاً Route می‌­کند، به این فعالیت روتینگ نیز گفته می‌شود. برای مثال شما یک شبکه  Lan دارید و دوست شما نیز یک شبکه  Lan در ساختمانی دیگر دارد که هر دو شبکه رنج IP یا Broadcast Domain کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. اگر شما بخواهید داده‌ای را برای دوستتان در شبکه  دیگر ارسال نماید، حتماً باید از یک روتر استفاده نمایید. برای اینکه بتوانید داده ها را بین شبکه‌ها مسیریابی کنید به جز این، هیچ بسته‌ای نمی تواند خارج از محدوده ی شبکه رد و بدل گردد.

سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ - شبکه کالا - shabakekala.com

سوئیچ یک دستگاه در شبکه های داخلی (LAN) می باشد. این وسیله پکت ها را از مبدا گرفته و آن ها را به مقصد خود می‌رساند.  معمولا سوئیچ بر روی لایه ی data link (لایه ی شماره ی 2) یا لایه ی network در مدل OSI  کارکرده . همچین از مهم ترین ویژگی های آن این است که از تمامی انواع packet protocol  پشتیبانی می کند.

کاربرد سوئیچ

از سوئیچ معمولا برای اتصال کامپیوتر ها ، روترها ، چاپگر ها ، دوربین های مداربسته ، تلفن های تحت شبکه ، Access Point ها و غیره در شبکه های کابلی استفاده می‌شود.

تفاوت سوئیچ با روتر در چیست؟

کارکرد سوئیچ و روتر غالبا با هم اشتباه گرفته می‌شوند، چون در واقع هر دو آنها به یک کار را انجام می‌دهند. اما نکته قابل اهمیت و تفاوت روتر و سوئیچ این است که روترها در لایه سوم یا لایه شبکه کار می‌کنند و برای اتصال شبکه ها به یکدیگر استفاده می‌شوند. برای تفهیم بهتر این موضوع باید بگویم که، شبکه LAN برای اتصال از سوئیچ استفاده می‌کند. برای اتصال همین شبکه به شبکه دیگر مانند WAN روتر کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت خلاصه می‌توان سلسله مراتب زیر را متصور بود:

دستگاه -> هاب ->سوئیچ-> روتر -> اینترنت

اینگونه نیز می‌توان بیان نمود که روتر  در واقع یک سوئیچ است. با این تفاوت که دارای قابلیت های اضافی و عملکرد سریعتر برای هدایت بسته های یک شبکه به شبکه دیگر  است.

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت - شبکه کالا - shabakekala.com

اکسس پوینت که به فارسی به معنی نقطه دسترسی نیز می باشد، یکی از تجهیزاتی است که در شبکه های بیسیم یا وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات که اختصار آنها AP یا WAP می‌باشد در شبکه های کامپیوتری به تجهیزاتی می‌گویند که عملکردی شبیه به سویچ شبکه های کابلی در شبکه های بیسیم دارند. این بدان معنی است که این امکان را فراهم می کنند که از طریق آنها کاربر میتواند چنیدین سیستم کامپیوتری را به یکدیگر متصل نماید.

به شبکه های محلی که با استفاده از اکسس پوینت ها به هم متصل می شوند LAN یا WLAN می‌گویند. این دستگاه ها معمولا یک عملکرد مرکزی داشته که تمامی سیگنال های رادیویی را دریافت و ارسال می کنند. به این صورت که در اکثر مواردی که در شبکه های کامپیوتری می باشد سیگنال های Wi-Fi نیز شامل آنها می‌شود. معمولا از AP ها در شبکه های کوچک و یا شبکه های عمومی اینترنتی برای به وجود آوردن Hot Spot استفاده می‌گردد.

حال با شناخت کامل مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت و تا حدودی تفاوتشان با یکدیگر به صورت کلی تر می‌توان بیان کرد که:

مودم گام اول را برای اتصال به اینترنت برای ما فراهم می‌کند. روتر نیز بین دستگاه های مختلف و مودم اتصال برقرار می‌کند.سوئیچ نیز می‌تواند پورت اترنت بیشتری را ایجاد کند. و در آخر اکسس پوینت وظیفه ی برقراری اتصال بیسیم ( دامنه اتصال بسیم) را برای ما گسترش می‌دهد. عکس زیر در wواقع به صورت کامل این موضوع را شرح می‌دهد:

تفاوت مودم ،سوئیچ، روتر و اکسس پوینت چیست؟ - شبکه کالا - shabakekala.com
omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: