ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

قواعد COBIT و تفاوت آن با ITIL

دسته بندی :مقالات 20 اردیبهشت 1399 REZA 2579
قواعد COBIT - Control Objectives for Information and Related Technologies - ITIL - شبکه کالا - shabakekala

با سلام خدمت شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره قواعد COBIT صحبت کنیم.در این چهارچوب اهداف کنترلی برای فناوری اطلاعات و فناوری‌های مرتبط (Control Objectives for Information and Related Technologies) که به اختصار به آن COBIT نیز می‌گویند. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت این قواعد COBIT و ITIL می پردازیم.

درباره قواعد یا چهار چوب (COBIT) :

شبکه کالا : در قواعد کوبیت (COBIT)، همانند قواعد یا چهارچوب‌های ITIL و MOF به عنوان یک چهارچوب ITSM ‌شناخته می‌شود.

در چهارچوب COBIT که توسط (IT Governance Institute and the Information Systems Audits and Control Association ) یا به اختصار ISACA تنظیم شده است.

اولین نسخه‌ی COBIT در سال 1996 منتشر شد که هدف اصلی آن تنظیم مجموعه‌ای از اهداف کنترلی بود تا جامعه حسابرسی مالی بتوانند در محیط‌های تحت IT اثرگذاری ویژه ای داشته باشند.

با توجه به ارزش ارتقای این قواعد یا چهارچوب مسائل مربوط به حسابرسی، ISACA نسخه‌ی دوم و جامع‌تر آن را در سال 1998 منتشر کرد. در سال 2000 نسخه‌ی سوم COBIT منتشر شد که حتی رهنمون‌های (Guidelines) مدیریتی را نیز شامل می‌شد.

پیدایش استاندارد AS8015 با نام استداندارد استرالیا برای مدیریت سازمان‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (Australian Standard for Corporate Governance of Information and Communication Technology) است.

در سال 2005 و استانداردهای بین‌المللی مانند ISO/IEC DIS 29382 گواه این امر بود که نیاز به راه های جامع در خصوص مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امری اجتناب ناپذیر است.

به همین دلیل، ISACA اجزا و فریم ورک‌های مربوطه را در نسخه‌ی 4 و 4.1 که به ترتیب در سال‌های 2005 و 2007 منتشر شده است قرار می گیرد.

هدف از فریم‌ورک COBIT فراهم کردن زبانی مشترک برای مدیران اجرایی است تا بتوانند به راحتی در رابطه با اهداف و نتایج آنها گفتگو کنند.

هر چند اولین نسخه‌ی فریم‌ورک COBIT که منتشر شد بر روی حسابرسی تمرکز داشت، نسخه‌ی نهایی آن بر روی ارزش حکمرانی اطلاعات (Information Governance) بر موفقیت تجارت تاکید دارد.

درباره دسته بندی های مدیریت در قواعد COBIT :

  1. برآورده کردن نیازهای کاربران.
  2. پوشش دادن سراسری تجارت و کسب و کار.
  3. به کارگیری یک قواعد جامع و کامل در کار.
  4. استفاده از یک رویکرد کلی‌نگری.
  5. جداسازی حاکمیت از مدیریت .

تفاوت بین COBIT با ITIL :

در اینجا هدف اصلی چهارچوب کوبیت به طور کلی فراهم کردن راه هایی برای پیاده‌سازی، عملیاتی‌سازی و همچنین بهبود تمامی موارد مربوط به حکمرانی و مدیریت IT می‌باشد.

حال آنکه، قواعد ITIL رهنمون‌ها و توصیه‌هایی برای عملیاتی‌سازی ITSM با رویکرد افزایش ارزش تجارت فراهم می‌کند که عمدتا مختص به فراهم کنندگان سرویس‌های IT می‌شود.

به طور کلی، چهارچوب کوبیت گسترده‌تر از ITIL است، اما چهارچوب ITIL مفاهیم و رهنمون‌های عمیق‌تر و جزئی‌تری را در خصوص ITSM فراهم می‌کند.

تفاوت بین این دو چهارچوب در برخی منابع به یک عبارت کوتاه خلاصه می‌ توان گفت که کوبیت به چرایی موضوع می‌پردازد حال آنکه ITIL به چگونگی انجام آن می‌پردازد.

البته  ممکن است مفهوم جدایی کامل این دو چهارچوب را عطا کند. به طور دقیق‌تر، اگر به عنوان متخصص IT به دنبال برطرف کردن نیازهای تجاری خود در خصوص ITSM هستید، بهترین کار در نظر گرفتن راه های هر دو چهارچوب می‌باشد.

در بسیاری از موارد راه ها و چهارچوب‌های شناخته شده‌ی دیگر وجود دالد برلی مثال مستوان کفت چهارچوب عملیاتی مایکروسافت نیز می‌تواند فرایندها‌ی IT را هر چه بیشتر بهتر و درست تر انجام دهد.

شبکه کالا

 

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: