ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

سرور چیست ؟

دسته بندی :مقالات 6 فروردین 1399 REZA 2815
سرور - Server - سیستم عامل سرور - OS server -شبکه کالا

با سلام خدمت شما دوستان عزیز شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره سرور صحبت کنیم. سرفصل های این مقاله شامل شناخت سرور و سیستم عامل های آن می شود.

سرور چیست؟

اگر بخواهیم به معنی سِرور  بپردازیم به کلمه ی خدمات دهنده می رسیم .تعریف کامل تر برای این کلمه  ابر رایانه است، که این ابر رایانه همیشه در دسترس است و در واقع مسئولیت مدیریت داده‌ها را بر عهده دارد و به عبارت بهتر سیستم سرور به عنوان یک خدمات‌دهنده به رایانه های کوچک به عنوان خدمات گیرنده یا کلاینت  دستور می دهد. کلاینت‌ها می‌توانند نیازهای خود را به کمک داده‌های موجود تحت شبکه، در آن فراهم کنند.

حال این شبکه را کمی بزرگتر فرض کنید و شبکه جهانی اینترنت را در نظر بگیرید، سرور ترکیب گروه بزرگی از ابر رایانه‌هایی است که از طریق اینترنت به یکدیگر وصل هستند و خدمات گیرنده‌ها یا همان کلاینت‌ها از طریق اینترنت به آنان وصل می‌شوند، در حقیقت آنچه که ما به عنوان اینترنت می‌شناسیم، حاصل ارتباط تعداد زیادی از سیستم‌ها با عنوان سرویس دهنده و یا سرویس گیرنده است که هر روز هم به تعداد آنان اضافه می‌شود.

رایانه سرویس دهنده یا سرور، رایانه ای است که همیشه در حال کار بوده و روشن است و آماده دریافت درخواست از رایانه ی دیگر است و پاسخ به آن در خواست می شود. هدف از بکارگیری آن به اشتراک گذاشتن منابع سخت افزاری و نرم افزاری آن به Client ها می باشد،که به ساختار آن Client-Server می گویند.

سرور به رایانه ای متصل به اینترنت گفته می شود که دارای یک یا چندین وب سایت می باشد. سرورها برای آنکه بخواهند به شبکه جهانی وب وصل شوند و سایت های خود را برای دیده شدن قرار دهند باید تنظیمات متداول را انجام داده. یک سرور برای آنکه از سرورهای دیگر در شبکه جهانی وب فرق داشته باشند، باید نام مخصوص به خود را داشته باشند. به این کار در سرورها nameserver گفته می شود،(سروری است که پروتکل name-service را پیاده سازی می کند.).

سیستم عامل سرور ها:

دوستان عزیز شبکه کالا سرور به مانند یک رایانه شخصی است که برای بهره بردن از سخت افزار آن باید یک نرم افزار روی آن نصب کنیم. به وسیله این نرم افزار پیچیده به نام سیستم عامل که می‌توانیم دستورات خود را به سرور بدهیم و حتی برنامه‌های دیگری را هم روی آن نصب کنیم و از آنها هم استفاده کنیم.

در نتیجه تا به حال فهمیدیم که سرور ها هم دارای سیستم عامل هستند. به همین منظور تولید کنندگان سیستم عامل‌ها برای سرورها نسخه‌ای از سیستم عامل را تولید می‌کنند که قابلیت بهره برداری از سرور را دارند.

این گونه سیستم عامل‌ها که به نسخه سرور هم معروف هستند، عمدتا از قدرت بیشتری برخوردار هستند و دارای نرم افزارهای با مدل خاصی هستند. چه این سرور یک رایانه ارائه دهنده خدمات به یک شبکه اداری باشد، چه یک رایانه  ارائه دهنده خدمات در سطح شبکه  اینترنت، در هر صورت سیستم عامل آن باید سیستم عامل سرور باشد .

لینوکس : تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS ، Fedora Core و Debian را شامل می شود .

ویندوز : تمامی ورژن های مختلف ویندوز مانند windows 7 , 8 , 10 و windows server را شامل می شود .

مجازی ساز : نرم افزارهای مجازی ساز مانند Vmware ESX و Hyper-V را شامل می شود .

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: