ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اتصال پورت های SFP و RJ45 در سوئیچ ها

دسته بندی :سوئیچ, مقالات 26 تیر 1401 omid 2511
اتصال پورت های SFP و RJ45 در سوئیچ ها

اتصال پورت های SFP و RJ45 در سوئیچ ها، کدام یک مناسب تر است؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد هنگامی که سوئیچ شبکه شما دارای دو پورت SFP و RJ45 هستند، نمی توانید تصمیم بگیرید جهت اتصال آن دو از کدام پورت استفاده کنید. آیا انتخاب شما استفاده از ماژول فیبر نوری SFP بوده و یا استفاده از کابل اترنت؟

بنابراین دو انتخاب داریم که یا از پورت SFP و یا پورت RJ45 استفاده نماییم. جهت انتخاب نوع پورت، عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند که می توانیم با توجه به آنان نیاز خود را بسنجیم. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را در انتخاب درست راهنمایی کنیم.

نکته : برای اتصال دو سوئیچ از طریق پورت RJ45 از کابل های شبکه مسی و جهت اتصال آنان از طریق پورت SFP از کابل فیبر نوری استفاده می شود.

اصول استفاده از پورت RJ45  یا SFP :

اتصال پورت های SFP و RJ45 در سوئیچ ها

اصل اول سرعت انتقال اطلاعات است که باید 1000Mbps باشد. این در حالی است که اگرفاصله بیش از 328 فوت یا 100 متر باشد، باید از ماژول فیبرنوری SFP به جای پورت RJ45 یا ماژول SFP RJ45 و برای فواصل تا 100 متر از کابل های مسی استفاده کرد.

معرفی پورت SFP و کاربرد آن

البته لازم به ذکر است جهت انتخاب نوع پورت در فاصله های زیر 100 متر اصول مهم دیگری نیز تأثیرگذار هستند. که شامل:

1ـ مسائل امنیتی :

در برخی شرایط استفاده از ماژول SFP از کابل اترنت RJ45 مانند Cat5e / 6 یا ماژول SFP RJ45 بهتر است. کابل های مسی به دلیل آنکه از جریان الکتریکی استفاده می کنند راحت تر در معرض آتش سوزی و صاعقه قرار می گیرند در حالیکه ماژول های فیبر نوری این مشکل را ندارند.

همچنین استفاده از ماژول فیبر نوری از نظر امنیت اینترنت بهتر است. زیرا قطع انتقال داده با کابل مسی پیچیده تر از قطع آن روی کابل فیبر نوری است. به همین دلیل اگر امنیت انتقال اطلاعات برای شما اهمیت دارد، پورت SFP برای شما مناسب تر است.

2ـ قابلیت اطمینان:

قابلیت اطمینان نیز عامل اصلی انتقال است. فیبرهای نوری به دلیل ویژگی هایی که دارند اغلب قابلیت اطمینان بیشتری را فراهم می آورند. عموماً کابل های مسی به دلیل استفاده از جریان الکتریکی همواره در معرض تداخل قرار می گیرند. این مسئله معمولاً EMI (تداخل الکترومغناطیسی) نامیده می شود و وقتی ایجاد می شوند که سیگنال الکتریکی تحت تأثیر برخی عناصر خارجی مانند چیزی با ولتاژ بالا قرار می گیرند. پس اگر ممکن است تداخل جریان الکتریکی برای شما ایجاد شود، حتما از کابل های فیبر نوری استفاده کنید.

3ـ آینده نگری:

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفته شود تصمیماتی است که ممکن است در آینده صورت گیرد برای مثال ارتقاء سیستم جهت دستیابی به به پهنای باند بالاتر. برای رسیدن به این اهداف کابل های فیبر نوری مناسب تر هستند.

4ـ هزینه استقرار:

وقتی عواملی که در بالا گفته شد در انتخاب ما تأثیری ندارند، عامل قیمت چیزی نیست که بتوان از آن به راحتی گذر کرد. از آنجا که درگاه اترنت Rj45 و درگاه SFP با سرعت یکسانی کار انتقال اطلاعات را انجام می دهند، انتخاب پورت های RJ45 برای اتصال سوئیچ ها ممکن است اقتصادی تر باشد. زیرا کابل Cat5e / 6 از قیمت پایین تری نسبت به ماژول های SFP برخودار هستند.

5ـ شرایط محیطی: 

اگر در طول مسیر اتصال دو سوئیچ به یکدیگر، پیچ و خم های زیادی وجود داشته باشد نمی توان از فیبر نوری استفاده کرد، زیرا این مسیر سبب شکستگی فیبر و در نتیجه قطع ارتباط می گردد. پس توصیه می گردد جهت اتصال در چنین شرایطی از پورت های RJ45 و همچنین کابل های معمولی استفاده شود.

مثال هایی برای درک بهتر مطالب بالا :

RJ45  یا  SFP: تأخیر تفاوت ایجاد می کند.

شرح وضعیت:

دو سوئیچ اترنتی را در نظر بگیرید که در دو ساختمان مختلف قرار گرفته اند و فاصله میان آنها 300 فوت و یا بیشتر است. برای اتصال این دو سوئیچ بهتر است از پورت SFP استفاده شود و یا RJ45؟

لازم به ذکر است که یکی از سوئیچ ها دارای 24 کاربر و دیگری (Core Switch) دارای 80 کاربر است. هدف از این اتصال از بین بردن هرگونه تأخر می باشد.

تجزیه و تحلیل شرایط:

این دو سوئیچ در دو ساختمان مختلف وجود دارند. چون فاصله این دو از یکدیگر از 100 متر تجاوز نمی کند به همین دلیل می توان از کابل های اترنت Cat5e/Cat6 استفاده کرد،  شاید اصلا استفاده از فیبر نوری تفاوت آنچنانی ایجاد نکند. اما چون این دو سوئیچ در دو ساختمان قرار دارند ممکن است استفاده از کابل های مسی به سبب ایجاد اختلال الکتریکی مناسب نباشد.

نکته : البته در مواردی ممکن است نتوان از هر دو کابل استفاده کرد که در این حالت باید این ارتباط از طریق وایرلس صورت گیرد.

RJ45 یا SFP: مصرف برق یک چالش است:

شرح وضعیت:

هنگام اتصال سوئیچ های موجود در یک رک، استفاده از پورت های SFP متداول تر می باشد. چرا در این شرایط از SFP استفاده می کنیم؟ در حالی که هزینه گران تری دارند.

تجزیه و تحلیل شرایط:

برای اتصال سوئیچ های اترنت از درگاه فیبر SFP به جای درگاه RJ45 استفاده می شود شاید دلیل آن وجود تداخل الکتریکی باشد. دلیل دیگر ممکن است تعداد زیاد لینک باشد. هنگامی که بیش از صد لینک وجود دارد استفاده از پورت SFP می تواند در هزینه ها صرفه جویی نماید.

به خاطر داشته باشید در یک زمان تنها از یکی از پورت ها می توان استفاده کرد. استفاده از هر کدام به صورت هم زمان غیر ممکن است.

omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: