ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع مختلف سوئیچ در شبکه

دسته بندی :سوئیچ, مقالات 14 اردیبهشت 1401 omid 1235
انواع مختلف سوئیچ در شبکه

بررسی کامل انواع سوئیچ شبکه:

انواع مختلف سوئیچ در شبکه در واقع جزئی از شبکه را تشکیل می هند. بطور کلی شبکه‌ی کامپیوتری از اتصال چند کامپیوتر و سایر دستگاه ها مانند پرینتر، اسکنر، سوئیچ شبکه، روتر ، اکسس پوینت و سایر تجهیزات به وجود می آید. وجود هرکدام از این تجهیزات در شبکه الزامی و ضروری می‌باشد.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ در واقع یک دستگاه شبکه رایانه ایست که کاربران را به یکدیگر و یا به اینترنت متصل می‌نماید. از پرینتر ها به رایانه ها، کنسول های بازی و دی وی دی درایوها و… ،در واقع این دستگاه ارتباطی مطمئن و پایدار را بین سایر تجهیزات برقرار می سازد.

سوئیچ‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به تعداد دستگاه‌ها و کاربرانی که از شبکه استفاده می‌نمایند متفاوت است و می‌توان برطبق آن مدل مناسب را انتخاب نمود. البته عواملی همچون ارتقاء شبکه و تغییر تجهیزات نیز از جمله عواملی هستند که می بایست حتماً هنگام انتخاب سوئیچ مناسب توجه کرد.

در این مقاله سعی بر آن است تا انواع مختلف سوئیچ ها بررسی شوند. زیرا درک نوع آن به شما برای یافتن مدلی مناسب و کارآمد برای شبکه‌ در آینده کمک خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با سوئیچ های شبکه به لینک مجاور مراجعه نمایید: سوئیچ شبکه چیست؟

انواع سوئیچ شبکه:

سوئیچ های شبکه دارای انواع مختلفی هستند که شامل:

1ـ سوئیچ های غیر مدیریتی (Unmanage):

از سوئیچ های غیر مدیریتی برای شبکه های کوچک مانند شبکه های خانگی استفاده می شوند. این سوئیچ ها به سایر دستگاه‌های موجود در شبکه متصل و سبب ایجاد ارتباط میان آنان می گردد این ارتباط می ‌تواند میان دو کامپیوتر و یا یک کامپیوتر با دستگاه‌هایی مانند پرینتر باشد. به طور مثال زمانی که شما نیاز به چند پورت اضافی دارید این سوئیچ ها می‌توانند انتخاب بسیار خوبی باشند.

این دستگاه همانطور که از نامش پیداست نیازی به مانیتورینگ مداوم نداشته و همچنین نیازی به هیچگونه راه اندازی اولیه ندارد. در واقع می توان گفت آنها مقرون به صرفه ترین سوئیچ های شبکه محسوب می شوند. از جمله سوئیچ هایی که در این دسته قرار می گیرند سوئیچ های سری 110 شرکت سیسکو می باشند. سوئیچ های سری 110 سیسکو نمونه های خوبی از این دسته هستند.

2ـ سوئیچ های مدیریتی (Manage):

برخلاف سوئیچ های Unmanaged این سوئیچ ها قابل تنظیم هستند؛ به همین دلیل می توانند عملکرد یک شبکه را ارتقاء دهند. این سوئیچ ها دارای دو نوع Smart switches و Enterprise switches هستند.

  • Smart switches : این دسته از سوئیچ‌ها در حال تکامل هستند. قانون کلی این است که این دستگاه‌ها تعدادی از قابلیت‌های تنظیم ، امینت و QOS را ارائه می‌دهند اما در مقایسه با سایر سوئیچ های مدیریت شده مقیاس کم‌تری دارند. این سوئیچ ها برای شبکه‌هایی که از انتقال داده و تخصیص داده‌های گیگابیت پشتیبانی می‌کند مناسب بوده و همچنین یک رابط کاربری برای مدیریت هستند.

Smart switch ها دارای ویژگی‌های محدود مدیریتی هستند که یک رابط وب را ارائه می‌دهند و قابلیت پیکربندی تنظیمات اولیه نظیر virtual LAN ، پهنای باند پورت و انتقال duplex را دارا می‌باشند.

این سوئیچ‌ها از سطوح امنیتی مانند سایرین از قابلیت مدیریت برخوردار نیستند با این حال از احراز هویت پایه 802.1x و تعداد محدودی از ACL ها استفاده می‌نمایند. علاوه بر این از QOS پشتیبانی کرده و برنامه‌های کاربردی را طبق 802.1q/TOS/DSCP تسهیل و تطبیق پذیری را افزایش می‌دهد.

سوئیچ های سری 250 و 220 سیسکو نمونه های خوبی از این دسته هستند.

این دسته از سوئیچ ها دارای قابلیت‌های وسیعی از ویژگی‌های مدیریتی و قابلیت رفع، کپی، تبدیل و نمایش پیکربندی‌های شبکه می‎باشد و جزء سوئیچ های کاملا مدیریتی شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها بیشتر در شرکت‌های بزرگ که دارای تعداد زیادی اتصال، نود، سوئیچ و پورت هستند استفاده می‌شود. به دلیل همین ویژگی‌هایی که این دسته از سوئیچ ها دارند، آنها را نسبت به سایرین متمایز کرده و همچنین قیمت آنها نیز گران‌تر می‌باشد.

انواع مختلف سوئیچ در شبکه - شبکه کالا - shabakekala.com

سری 2960 در سوئیچ سیسکو نمونه های خوبی از این دسته هستند.

3ـ سوئیچ Fixed:

از رایج ترین سوئیچ های شبکه در بازار هستند که پورت ثابتی دارند. تعداد پورت در آنها 8، 16، 24 و .. بوده و از لحاظ سرعت انواع مختلفی دارند. اما دارای حداقل سرعت ۱Gbps هستند با انواع اتصال RJ45 هستند. ولی سوئیچ هایی با سرعت ۱۰Gbps و ۴۰Gbps هم خواهید دید.

این سوئیچ ها مدیریتی و غیر مدیریتی با هر شبکه با هر اندازه ای مانند شبکه‌های خانگی، شبکه‌های سازمانی و بزرگ، دفاتر و شعبات، شرکت‌های متوسط و کوچک و استارتاپ‌ها سازگار می باشند.

4ـ سوئیچ ماژولار:

این قابلیت در سوئیچ های شبکه سبب ارتقاء آن و افزودن پورت های بیشتر و افزایش کارایی خواهد شد. از لحاظ اندازه از سوئیچ های ثابت بزرگتر بوده و البته گران تر نیز هستند. اکثر سوئیچ های شبکه با قابلیت ماژولار بودن در لایه 3 قرار دارند و می توان از آنها به عنوان روتر نیز استفاده کرد.

5ـ سوئیچ Stackable:

این سوئیچ ها راهی را برای ساده سازی و افزایش دسترسی به شبکه را فراهم می کنند. برای مثال شما می‌توانید به جای استفاده از 8 عدد سوئیچ 48 پورت به صورت جداگانه از یک عدد سوئیچ Stackable استفاده نمایید. با قابلیت Stackable این امکان به شما داده می شود که به جای تنظیم و پیکربندی 8 سوئیچ به صورت جداگانه، شما این 8 سوئیچ را به یکدیگر استک نموده و به جای 8 سوئیچ یک سوئیچ را کانفیگ نمایید که دارای 384 پورت است و به صورت یکپارچه عمل می کند.

سوئیچ های سری 2960X,S ، 3850 ، 3750 سیسکو نمونه های خوبی از این دسته هستند.

6ـ سوئیچ PoE:

سوئیچ‌های POE در واقع سوئیچ‌هایی هستند که از قابلیت Power over Ethernet بهره می‌برند. قابلیت Power over Ethernet به این معنی است که داده و Power (برق) از طریق همان کابل شبکه قابل انتقال هستند. پس دستگاه نیازی به تامین برق از طریق آداپتور و یا صورت‌های دیگر ندارند. این ویژگی در شبکه‌های بزرگ که دستگاه‌های مانند آی پی فون و اکسس پوینت و دیگر دستگاه‌های POE Support را دارا می‌باشند بسیار مفید و کار آمد است، از طرف دیگر هزینه‌های کابل کشی برق اضطراری را در بسیاری از دستگاه ها کاملا از بین خواهد برد که خود باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه‌های اولیه شبکه می‌شود.

سوئیچ های WS-C2960X-24PS-L ، WS-C2960S-24PS-L ، WS-C2960S-48FPS-L، WS-C2960S-48LPS-L، WS-C2960X-48FPS-L WS-C2960X-24LPS-L ، WS-C2960-24PC-L سیسکو نمونه های خوبی از این دسته هستند.

جهت آشنایی بیشتر با قابلیت PoE به لینک مجاور مراجعه نمایید: سوئیچ POE و کاربرد آن

7ـ سوئیچ فیبر نوری:

در واقع یک سوئیچ فیبر نوری سوئیچی است که با شبکه فیبر سازگار می باشد. این سوئیچ ها فناوری ایجاد یک شبکه فیبری یکپارچه را فراهم می آورند، که در حال حاضر جزء مهمترین بخش شبکه های ذخیره سازی دیجیتال محسوب می شوند.

اتصال سوئیچ ها با هم از طریق کابل فیبر نوری و استفاده از پورت های استاندارد انجام می شود. تنها تفاوت میان این سوئیچ ها و سایر سوئیچ های اترنت در پورت آنان است، به طوری که سوئیچ های فیبر نوری دارای پورت های فیبر نوری می باشند.

از جمله سوئیچ های فیبر نوری سیسکو می توان به سوئیچ سیسکو مدل WS-C3850-12S-S، WS-C3850-12S-E، WS-C3850-12XS-S، WS-C3850-24XS-S، WS-C3750G-12S-Sاشاره کرد.

8ـ سوئیچ دیتاسنتری:

سوئیچ های دیتاسنتری ویژگی‌های خاصی دارند تا بتوانند کارایی و سرعت بسیار بالا، ظرفیت بیشتر در پورت، امنیت، QoS و غیره را فراهم کنند. بهترین نمونه از سوئیچ های دیتاسنتری سوئیچ سیسکو سری Nexus است. با این سوئیچ ها می‌توان مجازی سازی و مفهوم SDN – Software Defined Network را به راحتی پیاده سازی کزد.

نتیجه گیری :

به طور کلی در این مقاله ما 5 نوع سوئیچ را معرفی کرده که شامل: سوئیچ های LAN، سوئیچ های غیر مدیریت شونده، سوئیچ‌های مدیریت شونده، سوئیچ های POE و سوئیچ‌های stackable که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در شبکه‌های مختلف استفاده می‌شوند.

سوئیچ محلی LAN Switch or Active Hub 1
سوئیچ خانگی Unmanaged Network Switches 2
سوئیچ قابل تنظیم Managed Switches 3
سوئیچ دارای برق PoE Switch 4
سوئیچ های منباسب پیکر بندی Stackable Switch 5

محصولات پیشنهادی:  خرید سوئیچ شبکه

omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: