ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره رول سرور ها

دسته بندی :مقالات 9 فروردین 1399 REZA 1901
رول سرور - Role server - سرور - server - شبکه کالا - shabakekala

درباره رول سرور هابا سلام خدمت شما دوستان عزیز و همرتهان همیشگی شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره رول سرور ها صحبت کنیم.
رایانه ها و سرورهای مورد نیاز شبکه می‌توانند با توجه به Role ها دسته‌بندی شوند، و نقش رول سرور مشخص کردن نیاز سرور است یا به زبان ساده تر رول سرور مشخص می‌کند چه سروری با چه سخت افزاری باید انتخاب کنیم.

رول سرور (Role server) :

بنا به تحلیل شبکه کالا سرورها را می‌توان برای اجرای رول های متعددی پیکربندی کرد. برنامه‌ها یا همان اپلیکیشن ها که سرور اجرا می‌کند، رول آن سرور را مشخص می‌کند. معمولا سرورها برای اجرای رول خاص‌شان، نیاز به نصب سرویس‌ها  اضافی دارند. در مقایسه با workstation ها(ایستگاه کاری) ، سرورها دارای فضا و حافظه بیشتر، و پردازنده‌های سریع‌تری هستند. نقش رول سرور، مشخص‌کننده‌ی سخت‌افزارموردنیاز سرور است. در ادامه برخی از نقش‌های رایج سروری را مشاهده می‌کنید.

دامین کنترل (Domain controller) :

دامین کنترلر، سروری است که نسخه‌ای از Active Directory را ذخیره کرده و از دیتا استور Active Directory محافظت می‌کند. AD برای این طراحی شده است که منبع متمرکزی از اطلاعات یا دیتا استور فراهم کند تا منابع سازمان را به صورتی امن مدیریت کند. سرویس دایرکتوری AD تضمین می‌کند که منابع شبکه در دسترس هستند و کاربران قادرند به منابع شبکه، برنامه‌ها دسترسی داشته باشند. با AD، ادمین‌ها می‌توانند از طریق کامپیوتری در شبکه لاگین کنند و آبجکت‌های اکتیو دایرکتوری را روی کامپیوتر متفاوتی در یک دامین و دامنه مدیریت کند.

پایگاه داده سرور (Database server) :

پایگاه دادهمتشکل از مجموعه‌ی یکپارچه از نرم‌افزارهای رایانه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با یک یا چند پایگاه داده‌ ارتباط یافته و به اطلاعات موجود در پایگاه داده دسترسی یابند، هر چند که این دسترسی کامل بوده و یا در صورت وجود محدودیت به بخشی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

پشتیبان گیری سرور( Backup server) :

سرویس‌دهندهها یا دیگر سیستم‌های رایانه ای وظیفه ایجاد نسخه پشتیبان از اطلاعات مسئول برای  برقرای امنیت سیستم و بررسی فایل‌های ثبت شده و شناسایی آن ها است.

فایل سرور (File server) :

فایل سرور، امکان ذخیره اطلاعات و امکان دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در فایل سرور را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند و هنگام پیکربندی ویندوز سرور ۲۰۰۳ مبتنی بر شبکه، استفاده بسیاری دارد.

پرینت سرور(Print server) :

پرینت سرور، کامپیوتری است که دارای درایوهای پرینت بوده و مدیریت پرینت را بین پرینترها و کامپیوترهای کلاینت انجام می‌دهد. پرینت سرورها درایورهای لازم برای چاپ را از طریق ویندوز NT، ویندوز ۲۰۰۰، ویندوز XP و ویندوز سرور ۲۰۰۳ تامین می‌کنند.پرینت سرورها مدیریت ارتباط بین پرینترها و کامپیوترهای کاربران را هم انجام می‌دهند.

سرور زیرساخت (Infrastructure server) : 

زیر ساخت به مجموعه الزامات سخت افزاری و نرم افزاری گفته می‌شود که بدون وجود آنها نمی‌توان خدمات و نیاز سرور ارائه کرد.وجود زیرساخت مناسب در هر زمینه‌ای باعث می‌گردد تا محصول ارائه شده بر روی آن بستر، از بهره‌وری بهتر و بالاتری برخوردار گردد.

رول ایستگاه کاری دسکتاپ (Desktop workstation) :

desktop workstation ها جدا از سرورها هستند، desktop workstation ها رایانه های  ویژه ای هستند که قادر به انجام برخی عملکردها هستند.

رول ایستگاه کاری قابل حمل :

workstation های قابل حمل در واقع راهکاری هستند که امکانات کامپیوترهای رومیزی را برای کارمند خارج از سازمان (آف سایت) فراهم می‌کنند.

ویندوز سرور ۲۰۰۳ مفهوم رول های سروری را معرفی کرد. نقش‌های سرور اصولا وظایف ادمینی مرتبط را گروه‌بندی کرده و قابلیت یا عملکرد خاصی را برای طراحی شبکه فراهم می‌کند. در ویندوز سرور ۲۰۰۳، اگر سرور برای نقش خاصی پیکربندی شده باشد، سرویس‌ها، امکانات و ابزارهای اضافه‌تری روی آن سرور نصب می‌شوند. به این ترتیب، سرور سرویس‌های مورد نیاز کاربران را فراهم می‌کند.

ویندوز سرور ۲۰۰۳، ابزار جدیدی با عنوان Manage Your Server Utulity، برای تعریف و مدیریت نقش‌ها و رول های سروری فراهم می‌کند. ویزارد مورد استفاده برای اجرای رول های سروری در کامپیوترها، Configure Your Server Wizard است که شامل Manage Your Server Utulityبوده و از طریق همین Utility مدیریت می‌شود.

ممنون از همراهی همیشگی شما عزیزیان امیدواریم این مطلب مورد توجه و علاقه شما قرار گرفته باشد.

شبکه کالا

 

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

  1. نیره عباسی گفته؛
    17:22 1400/02/29

    ممنون از مطالب مفیدتون

    • omid گفته؛
      09:45 1400/03/01

      خوش حالبم که مفید واقع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: