ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره شبکه و کاربرد آن( قسمت اول )

دسته بندی :مقالات 12 فروردین 1399 REZA 1288
درباره شبکه و کاربرد آن - Network

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، امروز میخواهیم درباره شبکه و کاربرد آن صحبت کنیم. شبکه‌های رایانه ای  مجموعه‌ای از رایانه های مستقل و متصل به یکدیگر هستند که با یکدیگر ارتباط دارند و تبادل داده می‌کنند.

درباره شبکه (NETWORK) :

به متصل بودن یک دستگاه با دستگاه های دیگر  که قابلیت انتقال اطلاعات بین خود را دارند شبکه رایانه‌ای یا (NETWORK) گفته می‌شود. وصل بودن رایانه ها یعنی از طریق یک کابل، فیبر نوری، ماهواره‌ها و… به هم وصل می‌باشند، دو شرط فوق شروط لازم برای ایجاد یک شبکه رایانه ای می‌باشند اما شرط کافی برای تشکیل یک شبکه رایانه ای داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست.

استانداردهای (StandardNETWORK):

معمولا از دو نوع استاندارد شبکه می‌توان استفاده کرد:  Token Ring Etherne

۱- Ethernet :

Ethernet یک تکنولوژی مبتنی بر مجادله و درگیری است؛ بدین معنا که هیچ کنترلی بر روی اینکه کدام رایانه مجاز به ارسال اطلاعات از طریق شبکه است، نداریم زمانی که ۲ رایانه  همزمان اقدام به ارسال اطلاعات از طریق کابلها می‌کنند، این امر منجر به برخورد داده‌ها می‌شود؛ بنابـــراین اطلاعات پس از تأخیر به مقصد می‌رسند. مجادله داده‌ها می‌تواند سرعت یک شبکه شلوغ را کم کند. استفاده از تکنولوژی Ethernet به صرفه تر است از تکنولوژی Token Ring است چرا که تکنولوژی Ethernet وسیله‌ای برای کنترل این است که یک کامپیوتر چه وقت می‌تواند انتقال داده‌ها را شروع کند. تکنولوژی Ethernet برای دفاتر اداری کوچک و مصارف خانگی مناسب است .

۲- Token Ring:

در تکنولوژی Token Ring انتقال داده ها توسط Token که در حلقه تشکیل دهنده رایانه ها گردش  می کند، کنترل می‌شود. تنها رایانه دارای Token می‌تواند داده‌ها را انتقال دهد؛ Token پس از انتقال و دریافت داده‌ها به رایانه  بعدی حلقه سپرده می‌شود و هیچ گونه مجادله در یک حلقه Token Ring به وجود نمی‌آید، چرا که هر رایانه نوبت خود را برای انتقال دارد هیچ رایانه ای دیگری در آن زمان داده ارسال نمی‌کند.

توپولوژی‌های (NETWORK) :

توپولوژی یا همبندی یک شبکه به معنای نوع ارتباطی است که مابین گره‌های آن شبکه برقرار است. این توپولوژی معمولاً نوع کابل مورد استفاده را نیز تعیین می‌کند.

1- توپولوژی خطی باس ( Bus Linear ):

در یک شبکه خطی چندین رایانه به یک کابل به نام Bus متصل می‌شود. در این توپولوژی رسانه انتقال بین کلیه رایانه ها مشترک است.
توپولوژی Bus از متداولترین توپولوژیهاست که در شبکه‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سادگی، کم هزینه بودن و توسعه آسان این شبکه، از نقاط قوت توپولوژی Bus می‌باشد. ضعف عمده این شبکه آن است که اگر کابل اصلی یا Back Bone که به عنوان پل ارتباطی بین کامپیوترهای شبکه می‌باشد، قطع شود، کل شبکه از کار خواهد افتاد.

2-توپولوژی رینگ حلقوی(Ringring topology):

در توپولوژی BUS رایانه ها توسط یک رشته سیم به هم متصل می‌شوند که آغاز و پایان آن سیم توسط یک مقاومت ۵۰ اهمی بسته شده است. در توپولوژی رینگ به جای بستن دو سر سیم، آنها را به یکدیگر وصل کرده و تشکیل یک حلقه می‌دهند

3-توپولوژی هیبریدی(Hybrid Topology) :

سیستمی که از ترکیب BUS و ستاره‌ای پدید می‌آید، هیبریدی نام دارد.
در این حالت برخی از مسیرهای شبکه به صورت BUS و برخی دیگر بصورت ستاره‌ای می‌باشند، معمول ترین طراحی از این نوع اتصالها به صورت BUS و اتصال ستاره‌ای رایانه ای هاب مربوط به خودشان می‌باشد.

4-توپولوژی ستاره‌ای(Stellar topology) :

در این پیکربندی از کابل و سخت‌افزار بیشتری استفاده می‌شود اما مدیریت آن آسان‌تر و احتمال خرابی آن کمتر است؛ کابل مورد استفاده توپولوژی ستاره‌ای Ethernet کابل زوج بهم تابیده بدون حفاظ است. هر رایانه‌ در پیکربندی ستاره‌ای به یک هاب متصل می‌شود. یک سر کابل به کارت شبکه یک رایانه متصل شده و سر دیگر آن به هاب که نقطه اتصال مرکزی کابل کشی شبکه را نزد هم می‌کند، وصل می‌شود. هاب ها به اندازه‌های مختلف توزیع می‌شوند و مدلهای پیشرفته آنها می‌تواند، خطاهای موجود در سیگنالها را تقویت کند. آماده سازی توپولوژی ستاره‌ای آسان است و عیب یابی در آن آسانتر از شبکه BUS است چرا که یک کابل آسیب دیده تنها به روی یک کامپیوتر تاثیر می‌گذارد و از طرف دیگر کابل زوج بهم تابیده معمولاً گرانتر از کواکسیال (کابل تک رشته‌ای) (به انگلیسی coaxial) است. توپولوژی ستاره‌ای به کابل بسیار زیاد و یک هاب نیاز دارد.

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: