ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو 9300 ( قسمت دوم )

دسته بندی :سوییچ سیسکو, مقالات 1 خرداد 1401 omid 888
راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو 9300 -شبکه کالا - shabakekala.com

سری سوئیچ سیسکو 9300 جزء جدیدترین محصولات کمپانی سیسکو می باشند که پس از سو‌ئیچ های 3850 به بازار عرضه شده اند. در مقاله راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو 9300 ( قسمت اول ) به طور کامل در رابطه با ویژگی هایی این سوئیچ ها توضیح داده شده است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو 9300 ( قسمت اول )


درون جعبه سوئیچ های 9300 :

درون جعبه سوئیچ های سیسکو بسته به نوع و مدل آن ممکن است اجزای متفاوتی در آن وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است برخی از اجزا جهت نصب سو‌‌ئیچ ها سفارشی بوده و حتما می بایست به صورت سفارشی درون جعبه قرار گیرند.

1ـ سوئیچ 9300

2ـ کابل پاور

3ـ دفترچه راهنما

4ـ پایه های پلاستیکی

5ـ پیچ ارت

6ـ براکت

7ـ چهار عدد پیچ شماره 12

8ـ چهار عدد پیچ شماره 10

9ـ هشت عدد پیچ تخت

10ـ نگهدارنده کابل

11ـ پیچ M4.0 x 20mm

12ـ کابل کنسول RJ45(سفارشی)

13ـ کابل کنسول به USB(سفارشی)

14ـ کابل Stackwise(سفارشی)

15ـ کابلStackPower (سفارشی)

دستور العمل نصب:

قبل از نصب دستگاه حتماً موارد زیر را بررسی نمایید:

1ـ دقت کنید پنل جلویی و پشتی دستگاه با موارد زیر مطابقت داشته باشد:

  • به راحتی بتوان LED های پنل جلو را خواند.
  • دسترسی به پورت ها برای کابل کشی نامحدود کافی باشد.
  • با اتصال کابل پاور برق دستگاه تأمین شود.

2ـ کابل کشی شبکه به دور از کابل های رادیویی و برق صورت گیرد زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد نویز در شبکه شده و ممکن است باعث ایجاد صدمه به دستگاه ها شود.

3ـ برای سو‌ئیچ هایی با ماژول منبع تغذیه 1100 وات قبل از نصب ماژول ابتدا سوئیچ را در داخل رک مربوطه قرار دهید.

4ـ قبل از روشن شدن سو‌ئیچ اطمینان حاصل نماید که ماژول های فن و ماژول های منبع تغذیه به درستی در جای خود قرار گرفته اند.

5ـ برای متصل کردن و یا جدا کردن سیم برق در سوئیچ هایی که به منبع تغذیه 1100 وات مجهز است. در ابتدا نیاز دارید که ماژول را برای دستیابی به کابل برق جدا نمایید.

6ـ جریان هوا به درستی در اطراف سو‌ئیچ جریان دارد.

7ـ دمای اطراف سوئیچ نباید از 113 درجه فارنهایت (45درجه سانتی گراد) تجاوز نماید.

8ـ رطوبت در اطراف سو‌ئیچ نباید از 95 درصد تجاوز نماید.

9ـ ارتفاع محل نصب نباید کم تر از 10000 فوت باشد.

10ـ مکانیزم خنک کننده مانند فن ها و دمنده ها در سوئیچ، می تواند گرد و غبار و ذرات دیگر را ایجاد کند که باعث ایجاد آلودگی درون شاسی می شود و سبب باعث خرابی سیستم خواهد شد. شما باید این تجهیزات را در محوطه ای که از گرد و غبار و سایر مواد خارجی (مانند فلکه های فلزی از فعالیت های ساختمانی) به دور است، نصب کنید.

اقدامات لازم جهت تأیید عملکرد سوئیچ:

قبل از نصب سوئیچ بر روی رک ، دیوار و با بر روی میز حتما با اتصال کابل پاور از روشن شدن دستگاه اطمینان حاصل نمایید. برای روشن کردن دستگاه ابتدا یک سر آن را به ورودی برق و سر دیگر آن را به دستگاه متصل نمایید. با روشن شدن دستگاه آزمون هایی شروع به آغاز می کنند که با مشاهده آنها می توانید از اجرای درست سو‌ئیچ اطمینان حاصل نمایید.

LED ها در طول آزمون چشمک می زنند.POST حدود 1 دقیقه طول می کشد. LED SYST LED سبز می شود و LED های دیگر سبز به نظر می رسد. هنگامی که سوئیچ POST را با موفقیت انجام می دهد، LED SYST سبز می شود. LED RPS برای مدتی سبز باقی می ماند و سپس وضعیت سو‌ئیچ را نشان می دهد. LED های دیگر خاموش می شوند و سپس وضعیت عملکرد سو‌ئیچ را منعکس می کنند. اگر سو‌ئیچ نتواند POST  را انجام دهد ، LED SYST روشن می شود.

شکستهای POST معمولا کشنده هستند. به همین دلیل هنگامی که سوئیچ شما نتواند عملیات Post را به درستی انجام دهد حتما با شرکتی که سوئیچ را از آن خریداری کرده اید تماس بگیرید.پس از POST موفقیت آمیز، سیم برق را از سوئیچ جدا کنید و سوئیچ را در  رک، روی دیوار و یا روی میز نصب کنید. اگر پیکربندی شما دارای RPS باشد، سو‌ئیچ و RPS را به منابع مختلف AC متصل کنید.

نکته : هنگامی که RPS را به سوئیچ وصل می کنید، آن را در حالت آماده به کار قرار دهید. RPS را در حالت فعال تنظیم کنید.

دستورالعمل Switch Stacking و Power Stacking:

قبل از اتصال سوئیچ به Stack به نکات زیر توجه نمایید:

ـ سایز سوئیچ و منبع تغذیه اختیاری. ماژول منبع تغذیه 1100 وات طولانی تر از سایر ماژول ها است. قابلیت Stacking در سوئیچ ها سبب اتصال سوئیچ ها با همان منبع تغذیه می شود.

ـ طول کابل بسته به تنظیماتی که دارید، ممکن است به کابل های مختلف نیاز داشته باشید. اگر طول کابل StackWise را مشخص نکنید، کابل 0.5 متری محاسبه می شود. اگر شما نیاز به کابل 1 متر یا کابل 3 متر دارید، می توانید آن را از تامین کننده سیسکو خود سفارش دهید. برای دانستن شماره کابل به پورت Stack مراجعه نمایید. شما می توانید قابلیت Stack را تا 8 سوئیچ انجام دهید.

پیکربندی قابلیت Stacking:

در اینجا یک نمونه از تنظیمات Stacking با استفاده از کابل 0.5 انجام می شود. در این مثال، سوئیچ ها در یک قفسه عمودی یا روی یک میز قرار می گیرند. این پیکربندی اتصالات بیش از حد را فراهم می کند.

شکل زیر پیکربندی Stacking با کابل 0.5 متری را نشان می دهد.

در این مثال پیکربندی سوئیچ ها به صورت کنار هم انجام می شود. برای اتصال سوئیچ ها از کابل های StackWise 1 و 3 متر استفاده کنید. این پیکربندی اتصالات بیش از حد را فراهم می کند.

پهنای باند داده و پارتیشن بندی نمونه:

در تصاویر زیر نمونه هایی از پارتیشن بندی سوئیچ ها جهت دستیابی به قابلیت Stacking نشان داده شده است.

مثالی از Data Stack با اتصالات کامل پهنای باند:

تصویر زیر نمونه ای از قابلیت Stack با پهنای باند کامل را نشان می دهد.

مثالی از Data Stack با اتصالات ناقص پهنای باند:

تصویر زیر نمونه ای از قابلیت Stack با پهنای باند ناقص را نشان می دهد. در این حالت تنها نیمی از پهنای باند را فراهم می کند.

مثالی از Data Stack با اتصالات اشتباه که سبب خطا در کار می شود:

تصویر زیر نمونه ای در شرایط بد از Data Stack  می باشد که پهنای باند ناقصی را ایجاد می کند:

مثالی دیگر از Data Stack با اتصالات اشتباه که سبب خطا در کار می شود:

در این مدل ، لینک 2 اشتباه است. بنابراین، این پارتیشن بندی  Stack را به دو قسمت تبدیل می کند و سو‌ئیچ های بالا و پایین تبدیل به سو‌‌ئیچ فعال در Stack می شوند. اگر سو‌ئیچ پایین عضو از استک نیست (سو‌ئیچ فعال یا سوئیچ آماده به کار)، آن را مجددا بارگیری کنید.

زمان روشن شدن سوئیچ در حالت Stack:

قبل از اجرای Stacking موارد زیر را در نظر بگیرید:

باید در نظر داشته باشید هنگامی که چند سو‌ئیچ در یک Stack قرار دارند اولین سو‌ئیچی که برق به آن می رسد ممکن است به عنوان سو‌ئیچ مستر قرار گیرد. در واقع دو راه برای انتخاب سو‌ئیچ فعال وجود دارد:

ـ اگر می خواهید یک سو‌ئیچ به عنوان سو‌ئیچ فعال انتخاب شود باید آن را به بالاترین اولویت پیکربندی کنید. در میان سو‌ئیچ هایی با همان اولویت، سو‌ئیچ با کمترین آدرس MAC سو‌ئیچ فعال می شود.

ـ روش دیگر آن است که سو‌ئیچ را که می خواهید به عنوان سوئیچ فعال شود ، را اول به برق متصل نمایید. این کار سبب آماده نگهداشتن سوئیچ تا انجام اقدامات بعدی خواهد شد. بعد از گذشت 2 دقیقه به سایر سوئیچ ها نیز برق را متصل نمایید. اما اگر برای شما مهم نیست کدام سوئیچ به عنوان سوئیچ فعال انتخاب شود در کمتر از یک دقیقه کابل برق را به سایر سوئیچ ها متصل نمایید. اما در روش قبلی سوئیچ هایی که پس از دو دقیقه به برق متصل شده اند در انتخاب سوئیچ فعال شرکت نخواهند کرد.

اگر تغییرات Stack بدون خاموش کردن سوئیچ ها انجام شود نتایج زیر اتفاق خواهد افتاد:

1ـ اگر ادغام حلقه های Stack با استفاده از یک کابل متصل شوند، ادغام Stack ها انجام خواهد شد.( همه سوئیچ ها در Stack)

  • اگر برخی از سوئیچ ها به طور کامل از Stack جدا شده باشند یک تقسیم Stack رخ می دهد.
  •  تقسیم Stack می تواند در یک حلقه کامل Stack رخ دهد:

2ـ بیش از یک سوئیچ در حال اجرا بدون خاموش کردن آن جدا خواهد شود.

3ـ بیش از یک کابل Stack بدون خاموش کردن برداشته می شود.

4ـ تقسیم Stack می تواند در یک حلقه جزئی رخ دهد:

  • یک سوئیچ بدون خاموش کردن برداشته شود.
  • کابل Stack بدون خاموش کردن برداشته شود.

5ـ در یک Stack تقسیم شده بسته به اینکه سوئیچ فعال و آماده به کار قرار دارند، ممکن است 2 ستون تشکیل شود( یک سوئیچ آماده به کار در Stack تشکیل شده است) یا کلیه اعضا می بایست مجدداً بازگذاری شوند.

نکته : نتایج اینها به نحوه اتصال سوئیچ ها بستگی دارد. شما می توانید دو یا چند سوئیچ را بدون تقسیم کردن آنها از Stack جدا نمایید.


بیشتر بخوانید: تکنولوژی EnergyWise سیسکو چیست؟


دستورالعمل Stack Power:

شما می توانید Stack Power را برای اشتراک گذاری قدرت و یا redundancy پیکربندی نمایید.

در حالت به اشتراک گذاری قدرت، نیروی برق در پشت Stack ذخیره شده و سپس میان کلیه سوئیچ هایی که با هم در یک Stack قرار دارند به اشتراک گذاشته می شود. در حالت redundant زمانی که کل بودجه برق Stack  محاسبه می شود، توان مصرفی بزرگترین منبع برق گنجانده نشده است.

این قدرت در پشت Stack می ماند و ذخیره می شود اما هنگامی که یکی از منابع تامین کننده قدرت به مشکلی بر بخورد، این انرژی ذخیره شده استفاده می شود. یعنی پس از یک شکست تامین انرژی، این انرژی توسط Stack تأمین خواهد شد.

نکته : حالت به اشتراک گذاری قدرت برای سو‌ئیچ های 9300 توصیه شده است.

قبل از اتصال سوئیچ به حلقه Stack، به نکات زیر توجه نمایید:

1ـ یک Stack Power می تواند شامل حداکثر 4 سوئیچ در توپولوژی حلقه و حداکثر 8 سو‌ئیچ در توپولوژی ستاره باشد.

2ـ اندازه سوئیچ و هر ماژول منبع تغذیه اختیاری : ماژول منبع تغذیه 1100 وات 1.5 اینچ (3.81 سانتی متر) طولانی تر از سایر ماژول ها است، این 3 اینچ (7.62 سانتی متر) از شاسی سو‌ئیچ گسترش می یابد. سوئیچ های Stack شده با یک منبع تغذیه یکسان می توانند سپس اتصال آسان تر سو‌ئیچ های دیگر شوند.

2ـ طول کابل : بسته به تنظیماتی که دارید، ممکن است به کابل هایی با اندازه مختلف نیاز داشته باشید. اگر شما طول کابل StackPower را مشخص نکنید، کابل 0.3 متری در نظر گرفته خواهد شد. اگر شما نیاز به کابل 1.5 متر دارید می توانید آن را از تامین کننده سیسکو خود سفارش دهید.

پیکربندی کابل کشی Stack Power :

در این قسمت تنظیمات کابل کشی که برای پشته StackPower مورد نیاز است توضیح داده خواهد شد. دو نوع کابل StackPower وجود دارد.

کابلی که در شکل زیر می بینید به این ترتیب عمل می کند که دو سوئیچ را از طریق StackPower یا یک XPS متصل می نماید. کابل StackPower دارای نوارهای رنگی در انتهای آن می باشد. پایان کابل با نوار سبز رنگ فقط می تواند به سو‌ئیچ متصل شود. پایان کابل با نوار زرد رنگ به سوئیچ یا XPS می تواند متصل شود. این کابل ها با دو اندازه موجود می باشند:

Length Cable Type Part Number
0.3meter StackPower Cable CAB-SPWR-30CM
1.5meter StackPower Cable CAB-SPWR-150CM

این شکل یک پیکربندی حلقه را با استفاده از هر دو کابل StackPower 0.3 متری و یک کابل 1.5 متری نشان می دهد. در نمونه هایی که دنبال می کنند، سوئیچ ها در یک قفسه عمودی یا روی یک میز قرار می گیرند.

نمونه های تقسیم بندی StackPower:

تصاویر زیر نمونه هایی از تقسیم بندی نادرست StackPower می باشد. در این شکل، کابل StackPower 2 خطا است. بنابراین، این Stack، redundancy را ارائه نمی دهد.

در این شکل، پورت B StackPower در قسمت مرکزی متصل نیست که این پارتیشن ها را به دو دسته تقسیم می کند. دو سوئیچ بالا قدرت دارند و سو‌ئیچ پایین اکنون یک Stack جداگانه است.

نتیجه گیری :

سوئیچ های سیسکو 9300 از سری سوئیچ های لایه 3 بوده که دارای قابلیت هایی همچون استک و POE می باشند که به طور کامل در قسمت اول از راهنمای خرید سوئیچ های 9300 توضیح داده شد.

هدف از قسمت دوم این مقاله شناخت تجهیزات درون جعبه این سو‌ئیچ ها همچنین نحوه استفاده از قابلیت Stacking می باشد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ سیسکو سری 9300 (قسمت سوم)


omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: