ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره پروتکل IRC

دسته بندی :مقالات 7 اردیبهشت 1399 REZA 2731
پروتکل IRC - IRC - Internet Relay Chat - کلاینت - client - وب - internet - شبکه کالا - shabakekala

با سلام خدمت شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره پروتکل‌ IRC صحبت کنیم. پروتکل IRC در اصل روشی است برای ارتباط در لحظه کلاینت با شبکه جهانی وب یا اینترنت است. که مخفف کلمه آن (Internet Relay Chat) است.

درباره پروتکل IRC :

این پروتکل عمدتا برای صحبت های دسته ای یا گروهی درست شده است و این صحبت ها به صورت عمومی است و در یک مکان مجازی به نام کانال یا گروه انجام می شود.

حتی امکان ارتباط آدم با آدم با پیام خصوصی ممکن است.این پروتکل راه و روشی برای چت و برگزاری کنفراس های اینترنتی (تحت وب) می باشد.

Internet Relay Chat برای گفتگوهای گروهی طراحی شده و گفتگوها بصورت عمومی در مکان هایی بنام کانال انجام می‌گیرد،علاوه بر بحث های گروهی و برگزاری کنفراس، از آن برای ارتباط خصوصی دو نفره و انتقال اطلاعات نیز می توان بهره گرفت.

درباره گپ می توان گفت اینترنتی به شکل اتاقهای گپ IRC به افراد گروه اجازه می‌دهد که به راحتی ضمن کارکردن پشت رایانه هایشان با یکدیگر در تماس باشند.

پیام‌ها حتی راحت تر و سریعتر از سیستم پست الکترونیکی مبادله می‌شوند. این سیستم‌ها می‌توانند به گونه‌ای توسعه یافته که امکان مبادله فایل و یا تماس تصویری را نیز به کاربران ارائه دهند.

IRC بر خلاف سیستم هایی مانند یاهو، معمولا کاربران حرفه ای یا نیمه حرفه ای را در بر می گیرد.

به طور معمول کاربران به وسیله یک کلاینت یا همان نرم افزار آی‌آرسی به شبکه این پروتکل متصل می‌شوند.

نقش پروتکل IRC در نرم افزارکلاینت‌ :

نرم افزار  کلاینت ها عمدتا برای کاربران به دست یک کلاینت IRC به شبکه آی آر سی اتصال پیدا می کند. کلاینت‌های متفاوتی برای IRC موجود است و عمدتا به واسطه سیستم‌عامل ها تفکیک می‌شوند.

در سیستم‌های تحت ویندوز، mIRC یکی از معروف‌ترین کلاینت‌های IRC گفته می شود. پرکاربردترین کلاینت‌ها برای Mac OS X می‌توان به  Ircle و Colloquy اشاره کرد. برای تعدادی از مرورگرها نیز کلاینت آی‌آرسی وجود دارد.

Opera یک کلاینت آی‌آرسی درونی دارد. موزیلا فایرفاکس دارای کلاینت درونی آی‌آرسی نیست. چت زیلا که جزوی از مجموعه نرم‌افزار اینترنتی سی‌مانکی است به‌صورت افرونه برای فایرفاکس نیز عرضه می‌شود که می‌تواند برای دسترسی به آی‌آرسی در مرورگر آن را نصب گردد.

در mIRC و سایر کلاینت‌های مشابه ممکن است برای کاربران تازه‌کار غیر مفید و پیچیده باشد وکاربران جدید ممکن است کلاینت‌های پیغام‌رسان فوری مثل Miranda IM، Pidgin و Trillian را که از آی‌آرسی پشتیبانی می‌کنند انتخاب کنند.

همچنین کلاینت‌های مبتنی بر وب مانند Mibbit و Webirc هم راهکاری آسان برای دسترسی به آی‌آرسی برای کاربران فراهم می‌کنند.

همچنین از برنامه‌های کلاینت با واسط متنی برای IRC، می‌توان به Irssi اشاره کرد.

به کلاینت‌هایی که به‌صورت خودسر کارهایی را انجام می‌دهند ربات می‌گویند.در پروتکل IRC هیچ روشی برای به اشتراک گذاری فایل در نظر گرفته نشده‌است.

اما امکان ارسال فایل به‌صورت P2P وجود دارد که باید توسط کلاینتهای IRC پشتیبانی شود. کلاینتهای IRC از پروتکل DCC برای اینکار استفاده می‌کنند.

بسیاری از کلاینتهای IRC از پروتکل DCC پشتیبانی می‌کنند. به همین خاطر اینجور به نظر می‌رسد که انتقال فایل در خود پروتکل IRC پشتیبانی می‌شود.

شبکه کالا

 

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: