ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند

دسته بندی :مقالات 28 اردیبهشت 1401 omid 1099
مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند

امروزه هنگامی که صحبت از دیتا سنتر می شود سریعا تصور اتاق هایی با دیوارهای بزرگ اطلاعاتی را در ذهن ما روشن می کند که می توانند اطلاعات را با سرعت زیاد ذخیره و پردازش نمایند. اما دیدگاه کارشناسان IT با افراد دیگر کاملاً متفاوت است و Data Center برای آنان معنای دیگری دارد. با پیشرفت دنیای اطلاعات و فناوری وهم چنین نیاز کسب وکارهای مختلف برای ذخیره اطلاعات با امنیت بالا ضرورت داشتن دیتا سنترها درتمام مراکز و سازمان ها دیده می شود.

این مراکز با توجه به نوع و همچنین گسترش کار در اندازه و کاربردهای مختلفی ساخته می شوند. البته لازم به ذکر است فناوری اطلاعات هر روز با سرعت زیادی رو به پیشرفت و توسعه حرکت می کند، این در حالی است که نمی توان با همین سرعت نسبت به به روزرسانی دیتاسنترها و زیرساخت های شبکه اقدام کرد به همین دلیل این مسأله به عنوان بخشی از نگرانی شرکت هایی است که کسب و کار آنان وابستگی زیادی بر اطلاعات ذخیره شده آنان داشته و سرعت پردازش اطلاعات برای آنان امری حیاتی به حساب می آید.

طبق آمارجهانی نود درصد اطلاعات وداده های که در سطح دنیا وجود دارند در دو سال اخیر ایجاد شده اند. که البته این درصد رشد سریع نیاز به ایجاد مراکز ذخیره سازی با سرعت و حجم بالا خواهد داشت که بتواند درهرشرایطی وهرمکانی اطلاعات را در دسترس قرار دهند.

نیاز به Data Center ها در کلیه نقاط جهان چه در حال توسعه و چه توسعه یافته به شدت احساس می شود. البته نمی توان هزینه زیاد راه اندازی یک دیتا سنتر مدرن و هوشمند را نادیده گرفت.

نگهداری پیشگیرانه تجهیزات شبکه یا PM چیست؟

هزینه ایجاد یک دیتاسنتر به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل :

ـ امکانات موجود

ـ نیازهای تجاری

ـ میزان حجم ذخیره سازی اطلاعات

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند:

قبل از هر اقدامی می بایست نگاه کلی به نیازها و امکانات موجود بیندازیم. نیازهای خود را تشخیص داده، توقعات خود را سنجیده و امکانات موجود را در نظر بگیریم. در پایان نیز نگاه خود را به آینده و نیز گسترش کار دوخته و پیش بینی نماییم و آخرین مرحله مدیریت درست آن است که باید به آن دقت کنیم.

چرا به سخت افزار شبکه نیازمندیم؟

دراین مرحله سوالاتی مطرح خواهد شد نظیر:

ـ آیا شرکت و یا سازمان دارای زیرساخت شبکه می باشند؟

ـ مراکزداده فعلی چقدرکارآمد و چند سال است که فعال هستند؟

ـ پیش بینی گسترش کار در آینده صورت گرفته است؟

ـ هزینه ایجاد یک دیتا سنترمناسب چقدر است؟

حال وقت آن رسیده است تا با بررسی درست تجهیزات مورد نیاز با صرف کمترین هزینه بیشترین بازدهی را بدست آوریم.

چگونه  می‌توان برای پیشرفت اطلاعات ازذخیره سازها و فضای موجود استفاده کرد.

هم چنین بررسی نحوه مدیریت اطلاعات ومحافظت از دستگاه ها .

بخشی از ارزیابی نیازهای تجاری یک سازمان یا شرکت فرایند ارزیابی اطلاعات جدید است. نیازهای تجاری جدید واینکه اهداف اصلی و کاربردی سازمان چگونه پیشرفت کند همه به درک درستی از فناوری اطلاعات نیاز دارد. درایجاد این فرایند، گسترش داده ها، چگونگی جمع آوری وذخیره سازی حجیم اطلاعات ونیازهای تجاری اهمیت بسیاری دارد.

مرحله1 : انتخاب مکان مناسب برای ساخت دیتا سنتر

فضای قرارگیری دیتا سنتر باید یک اتاق مجزا باشد. قبل ازاینکه هرکاری را درخصوص استقرارفیزیکی انجام دهید بایستی ازمستندات گذشته برای انتخاب فضای مناسب استفاده کنید.برای مثال درابتدا باید زیرساخت های ساختمان را مانند محل کابل کشی، اتصالات، راهرو ها و… بررسی کرده و پس از آن به فکر انتخاب اتاقی مجزا و فراهم کردن امکانات مناسب برای دیتا سنترباشید.

این اتاق باید امنیت لازم را داشته و دارای فضای کافی باشد. همچنین داشتن یک سیستم تهویه مناسب از جمله الزامات ساخت یک دیتا سنتر است. تجهیزات شبکه هنگام کار گرمای زیادی را از خود خارج می کنند که اگر تهویه مناسب وجود نداشته باشد می تواند صدمات زیادی را به بار آورد و منجر به آتش سوزی گردد.

 مرحله 2 : سفارش تجهیزات شبکه مورد نیاز

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند

یکی ازمهمترین مراحل ساخت زیرساخت شبکه خرید تجهیزات شبکه مناسب می باشد که شامل تجهیزاتی نظیر سرور، سوئیچ، روتر، مودم، کابل های شبکه و به طور کلی کلیه تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه را می باشد. برای سفارش این تجهیزات ازقبل باید نیازهای شبکه موردنیاز را بررسی کرده باشید و انواع پارامترهای مطلوب را چک کنید تا بتوانید تجهیزات مورد نیاز خود را به درستی سفارش دهید.

هزینه خرید این تجهیزات بسیار گران است به همین دلیل باید در انتخاب درست آنها بسیار دقت کرد. به همین دلیل است که اگر خود از دانش کافی جهت خرید اینگونه تجهیزات برخوردار نیستید حتما به کارشناسان این حوزه مراجعه کرده و مشورت بگیرید. آنها می توانند به شما در خرید بهترین تجهیزات با قیمت مناسب کمک نمایند.

درنظرداشته باشید که تجهیزات راه اندازی فقط شامل قطعات سخت افزاری نیستند، بلکه اتصالات و رابط های جدید و حتی نرم افزارهای مورد نیاز راه اندازی از شروط اصلی ایجاد یک دیتا سنتر می باشند. دراستفاده از این تجهیزات باید یاد آورشویم که می توان از چندین راه برای متصل کردن دستگاه ها استفاده کرد، طراح شبکه‌ی شما این اختیار را دارد که بهترین راه را برای شما انتخاب کند.

تجهیزات قابل پیشرفت:

حال با پیشرفت قابلیت‌های تجهیزات جدید در دنیای فناوری، ساخت دیتاسنترها و تغییرات آنها هر 3 تا 5 سال با هزینه های زیادی انجام می‌پذیرد.با رشد دادها و تجهیزات، دستگاه های قدیمی‌تر جای خود را به دستگاه‌های پیشرفته تر می دهند که این عامل سبب نگرانی کارشناسان IT می شود. برای حل این مشکل تجهیزات ماژولار(قابل ارتقاء) در صدر استفاده از فناوری های ذخیره سازی قرار گرفته اند.

با گذشت زمان، تجهیزات ماژولار به جعبه های 40 فوتی به اندازه های کوچک و ماژول های کوچک و قابل حمل تبدیل شده اند که برای مدیران IT این امکان را فراهم می آورند که تجهیزات شبکه مورد نیاز خود را با بهترین قیمت خریداری نمایند.

علاوه براین تجهیزات با ترکیبی مانند VBLOCKها درنسل های جدید این تجهیزات ظاهر شده اند که می توانند هم زمان دارای تجهیزات ترکیبی و آماده دیتاسنترها باشند.با این حال BLOCKها می توانند اطلاعات را به طور وسیع درخود جای داده و با توجه به ماژولار بودن، انتخاب مناسبی برای کسب وکارهای متوسط جدید هستند.

درحال حاضر حتی برای یک شبکه کوچک استفاده کردن از تجهیزات غیرقابل نصب در رک غیرمعقول است. گر چه این کار تا حدودی هزینه راه اندازی را کم می کند ولی مشکلات خاص خود را در کسب وکار به وجود می آورد. اول اینکه نظم و طریقه استفاده از تجهیزات دراین حالت جالب نیست و دوم اینکه برای گسترش فضای کار و شبکه مشکلات متعددی را ایجاد می کند.

با این حال تجهیزات رک مونت (قابل نصب دررک) برای تمامی کسب وکارها پیشنهاد می شود حتی برای شبکه های کوچک، چون در تمامی مراحل کسب و کارمی تواند تاثیرگذار باشد. قبل از استفاده از ققسه ها (RACK) باید ویژگی آنها را بررسی کرد. رک ها در مدل ها و اندازه های مختلف و متناسب با نیازهای بازار در دسترس هستند.

رک های ایستاده تمام قد و نیم قد برای پوشش شبکه های متوسط و رک های کوچکتر دیواری برای شبکه های کوچک استفاده می شوند. باید این نکته را در نظرگرفت که تجهیزات شبکه وذخیره سازی اطلاعات هر کدام با اندازه های مختلف تولید می شوند پس برای اندازه گیری آنها در رک از واحد RU و یا به اختصارU  استفاده می شود.

سوئیچ ها اغلب با اندازه های 1U و2U تولید می شوند و سرورها تا اندازه 4U دردسترس هستند این تجهیزات همه با قرارگرفتن در رک می توانند اختیار مدیریت بهتری را به مدیران IT بدهند.

برای مثال اگر تجهیزاتی مانند سوئیچ، سرور، استوریج و.. در یک رک قرار گرفته باشند، گرمای زیادی را تولید می کنند، پس برای حل این مشکل باید از سیستم تهویه در محفظه رک و همچنین اتاق دیتا سنتر استفاده کرد.

دراین سیستم ها مشکلات خاصی برای ساعات خاموشی سیستم و به اصطلاح، خواب سیستم وجود دارد که با سیستم های تهویه هوشمند این مشکل هم قابل حل شدن است. برای مدیریت کابل ها در رک از Pach Panel استفاده می شود که مدیریت کابل را آسان می کند. و برای استفاده بهتراز سیستم ها و اجتناب از حوادث فاجعه بار از برچسب گذاری تجهیزات استفاده می شود.

مرحله 3 : کابل کشی  دیتا سنتر

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند

برای داشتن یک زیرساخت شبکه مناسب کابل کشی استاندارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. امروزه نیروهای متخصص این کار در تیم های مختلف کاری حضور دارند تا به شما در اتمام پروژه کمک کنند. این متخصصین روش های قرارگیری تجهیزات، کابل ها و کانال های کابل کشی را به خوبی می دانند و می توان با استفاده از آنان بهترین بهره را از نظر فضای فیزیکی ازمحل دیتا سنتر انجام داد.

درکابل کشی با استفاده از متدهای مختلف وانواع مختلف موجود در بازار می توانید بهترین حالت را از نظر بهینه سازی انتخاب کنید. برای مثال می توانید از فیبرهای نوری برای مسافت کوتاهتر و یا کابل کشی استاندارد در رک استفاده نمایید.

مرحله 4 : نصب تجهیزات شبکه خریداری شده

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند

وقتی دردیتا سنترازتجهیزات جدید به جای تجهیزات قدیمی‌تر استفاده می کنید، احتمال اینکه کارکنان و مدیران IT سازمان مربوطه اطلاعات جدیدی را درخصوص دستگاه های نصب شده جدید از شما بخواهند زیاد است. به همین دلیل همواره سعی کنید اطلاعات خود را به روز رسانی نمایید.

هر آنچه درباره رک باید بدانید

مرحله 5 : انتخاب نرم افزارهای به روز

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمندطراحی زیرساخت نرم افزاری همانند خرید تجهیزات شبکه نیاز به دانش فنی مناسب دارد. به همین دلیل هنگام خرید حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در ابتدا ممکن است آنان از شما در رابطه با نوع مراکز داده سوالاتی بپرسند برای مثال می خواهید یک مرکز داده با ویندوز، لینوکس و یا QA داشته باشید.

نرم افزارها برای ایجاد یک دیتاسنتر لازم هستند. با استفاده از نرم افزار بیشتر کارها از قبیل ویندوز سرورها و امنیت نرم افزاری (گذرواژه)، آنتی ویروس ها و نسخه های پشتیبان در شبکه انجام می گیرند. خرید نرم افزار باید شامل هر نرم افزاری باشد که روی سرور اجرا می شود. با استفاده از این نرم افزارها می توان وظیفه دسترسی به کاربران را تنظیم کرد.

مرحله 6 : پیکربندی تجهیزات شبکه

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمندتجهیزات شبکه و ذخیره سازها باید همگی با توجه به نیازهای سازمان و همچنین زیرساخت های نرم افزار کانفیگ و پیکربندی شوند.

مرحله 7 : فرآیند مدیریت دیتا سنتر

مراحل ساخت یک دیتاسنتر هوشمند

بعد از ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری دیتاسنتر، مدیران بخش های دیگر از مدیران IT براساس تصمیم گیری سازمان از دیتاسنتر مجوزخواهند گرفت که این مجوزها طی فرآیند مدیریت اجرا می شود.

مرحله 8 : مستندسازی تجهیزات

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند

مستندی از تمامی تجهیزات و ابزار مورد استفاده در دیتا سنتر تهیه کنید تا در قسمت مالی سازمان ثبت شود. بعدها این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد.

مرحله 9 : توسعه شبکه و زیرساخت

مراحل ساخت یک دیتاسنتر هوشمندتیم محاسبه ، ذخیره سازی، امنیت و فایروال شما باید تجهیزات خود را با درگاه های شناخته شده مورد نظر خود و سرعت مورد نیاز خود انتخاب کند. پس از اتمام کار ، تیم می تواند یک شبکه استاندار را طراحی کند. علاوه بر این ، پس از انتخاب تجهیزات ، این شرایط را برای افزایش توان و رک مورد نیاز فراهم می کند. از اینجا می توانید کابل کشی مورد نیاز را توسعه دهید.

مرحله 10 : آزمایش

مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمندبا استفاده از مستنداتی که تهیه کردید تمامی کارکردهای شبکه را مورد ارزیابی قراردهید.

لازم به ذکر است اگر هر کدام از بخش های مطرح شده به درستی انجام نشود فرآیند را دچار اختلال کرده و ممکن است شبکه به درستی عمل نکند. پس این مرحله به عنوان مرحله پایانی و اطمینان از عملکرد شبکه و زیر ساخت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

نکات مهم در طراحی سیستم برق مراکز داده

omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: