ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره کابل شبکه و انواع آن

دسته بندی :مقالات 18 فروردین 1399 REZA 945
درباره کابل شبکه و انواع آن

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، امروز میخواهیم درباره کابل شبکه و انواع آن صحبت کنیم. در شبکه های داخلی  از کابل به منظور انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می گردد.

کابل شبکه (NETWORK Cable) :

کابل شبکه پایگاه ارتباطی کابلی است که برای تبادل داده، اشتراک گذاری و متصل ساختن دستگاه‌های یک شبکه به یکدیگر یا به سایر شبکه‌ها استفاده می‌شود. کابل‌های شبکه با توجه به نوع هم‌بندی و اندازه شبکه دارای گوناگونی میباشند، مانند : کابل هم محور، کابل فیبر نوری، کابل زوج به هم تابیده شده می‌باشند و از همین جهت دستگاه‌ها می‌توانند در فاصله کوتاه و چند متری، برای نمونه به وسیله یک کابل اترنت یا در فاصله‌های دور برای نمونه، به وسیله شبکه اینترنت به هم متصل می‌شوند.

کابل تابیده شده زوج :

کابلی با قیمت مناسبی است که نصب آسانی دارد و برای شبکه‌های LAN سیم بسیار مناسبی است، همچنین نسبت به کواکسیال کم‌وزن‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. از دو سیم مسی ایزوله شده که برای کاهش نویز به هم تابیده می‌شوند و در یک غلاف عایق قرار می‌گیرند تشکیل شده‌است.

در سیم تلفن که خود نوعی از این کابل است از اتصال دهنده RJ11 استفاده می‌شود، اما در کابل شبکه اتصال دهنده‌ای با شماره RJ45 فیش‌های مربوط به کابل‌های T.P. هستند بکار می‌رود، که دارای هشت مکان برای هشت رشته سیم است.

کابل از نظر نوع جنس و روکش :

روکش کابل مثل یک محافظ از کابل در برابر خطرات خارجی، مانند : رخ دادن تداخل الکتریکی، سیگنال‌های مزاحم، ضربات و کشش‌های احتمالی که به کابل وارد می‌شود محافظت می‌کند. این روکش شامل روکش پی وی سی، فویل آلومینیمی، شیلد مسی و نخ ابریشمی است.

  1. بدون فویل وشلید (UTP)
  2. فویل دار (FTP)
  3. هردو داری فویل جدا (STP)
  4. داری شلید و فویل (SFTP)
  5. دارای شلید و هردو زوج داری فویل جدا(SSTP)

سلسه مراتب اسم گذاری :

کابل.شبکه بر اساس پهنای باند، سرعت، نویزپذیری، جنس روکش و … به چندین دسته تقسیم می‌شود. اما به‌طور استاندارد کابل‌های شبکه به دسته‌های Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها از Cat1 یا کوتاه شده Category 1 یا دسته ۱ است، شروع شده و به Cat8 می‌رسند. هر چه دسته‌بندی کابل‌های شبکه بالاتر باشد، تکنولوژی ساخت آن‌ها و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و نویزپذیری آن‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

اسم گذاشتن و دسته‌بندی کردن هر NETWORK Cable با توجه به ارتقا و قوی شدن انجام می‌شود که در آن کابل به وجود می‌آید. مثال : کابل Cat5 با ایجاد چند بهبود در عملکرد آن به Cat5e تبدیل شد، حرف e در آخر CAT5e به معنی Enhanced یا بهبود یافته‌است، به این دلیل که سرعت انتقال اطلاعات از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد.

همچنین این مورد را در دیگر دسته‌بندی‌های Cat8 ،Cat7 ،Cat6 نیز می‌بینیم. مثال در کابل Cat6a معنی a در انتهای آن Augmented به معنی افزایش است، چون پهنای باند در کابل Cat6a از ۲۵۰ مگاهرتز به ۵۰۰ مگاهرتز افزایش داده شده و کابل شبکه Cat6a به وجود آمده‌است.

زمانی که در یک NETWORK Cable تغیرات زیادی به وجود می‌آید یک دسته‌بندی جدید به وجود می‌آید. تغییرات کوچک‌تری که بر روی هر دسته‌بندی اعمال می‌شود، نسخه صحیح شده (e) یا افزایش یافته (a) را ایجاد می‌کنند.

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: