ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره IOS سیستم عامل سوئیچ های سیسکو

دسته بندی :مرکز دانلود 23 فروردین 1399 REZA 4545
IOS سیسکو - Cisco IOS

با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز میخواهیم درباره IOS سیستم عامل سوئیچ های سیسکو صحبت کنیم. ios سیسکو یا (cisco ios) مخفف عبارت (Internetwork Operating System) می باشد.

درباره IOS سیستم عامل سوئیچ های سیسکو :

سیستم عامل سیسکو یا مسیریاب سیسکو، سیستم عامل مختص شرکت سیسکو می باشد که برای کنترل روتینگ و سوئیچینگ دستگاه های بین شبکه ای استفاده می شود. تمامی دستگاه های شبکه ای مثل روتر یا سوئیچ با این IOS مدیریت و پیکربندی می شوند بنابراین آشنایی با نحوه کار IOS های سیسکو یکی از الزامات ، برای کار با این تجهیزات می باشد.
قبل از اینکه یک روتر یا یک سوئیچ بتواند وظایف خود را انجام دهد باید IOS روی آن نصب گردد.

این سیستم عامل سخت افزارهای سیسکو را قادر می سازد تا در شبکه وظایف خود را به درستی انجام دهند. به خاطر داشته باشید سیستم عاملی که قادر است تمام مسیریاب های سیسکو را راه اندازی و اجرا نماید باید از تمام ویژگی های آنها حمایت کند تا بتوان با استفاده از آن  هر مسیریابی را در هر محیطی تنظیم و پیکربندی کرد.

این سیستم عامل فرامین و توابع زائد و بی مورد را که به ندرت مورد استفاده قرا می گیرد ندارد .

سیستم عامل Cisco IOS مجموعه ی کامل، کارآمد و در عین حال کوچکی از توابع و دستور هایی  است که مدیریت مسیریاب را فراهم می سازد . قطعا متوجه هستید که سیستم عامل Cisco IOS چیزی فراتر از یک مجموعه فرامین برای اجرا و مدیریت مسیریاب است . سیستم عامل IOS مدیریت ذخیره وبازیابی فایل ، مدیریت حافظه ومدیریت سرویسهای متنوعی همانند TFTP را بر عهده دارد که مسول شبکه بر اساس آنها قادر است مسیریاب را با محیط مورد نظر خود سازگار، پیکر بندی وتنظیم نماید.

کاربرد IOS در شبکه :

  1. عملیات روتینگ و سوئیچینگ.
  2. قابلیت توسعه و تغییر پیکربندی شبکه.
  3. دستیابی ایمن به منابع شبکه.
  4. IOS دارای نسخه های متفاوتی است که هر نسخه دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود می باشد ولی ساختار اولیه دستورات پیکربندی در همه آن ها مشابه میباشد.

ضرورت استفاده از سیستم عامل سیسکو :

یک روتر و یا سوئیچ بدون وجود یک سیستم عامل قادر به انجام وظایف خود نمی باشند. شرکت سیسکو ،‌ سیستم عامل Cisco IOS را برای طیف گسترده ای از محصولات شبکه ای خود طراحی و پیاده سازی نموده است . نرم افزار سیسکو تاثیری مهم در معماری نرم افزار روترهای سیسکو می باشد و همچنین به عنوان سیستم عامل در سوئیچ های Catalyst ایفای وظیفه می نماید . بدون وجود یک سیستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هیچگونه عملیاتی نخو اهد بود.

درباره اینترفیس IOS :

نرم افزار IOS از یک اینترفیس خط دستوری و یا CLI مخفف آن ( command-line interface) استفاده می نماید. IOS یک تکنولوژی کلیدی است که از آن در اکثر خطوط تولید محصولات شرکت سیسکو استفاده می گردد . عملکرد IOS با توجه به نوع دستگاه های بین شبکه ای متفاوت می باشد .

انواع دسترسی به محیط IOS :

1)  console session :

در این روش با استفاده از یک اتصال سریال با سرعت پائین، رایانه و دستگاه ترمینال را مستقیما به پورت کنسول روتر متصل می نمایند. سرویس شبکه ای خاصی بر روی روتر پیکربندی نشده است.

2) Dialup :

در این روش با استفاده از مودم و از طریق پورت کمکی  با روتر ارتباط برقرار می گردد.

3) با استفاده از telnet :

در این روش می بایست حداقل یکی از اینترفیس ها با یک آدرس IP پیکربندی گردد و virtual terminal sessions برای login و رمز عبور پیکربندی شده باشد .برای دسترسی به بخش رابط کاربر روتر و یا سوئیچ از یک برنامه ترمینال استفاده می گردد .

انواع مسیریاب های سوئیچ سیسکو :

مسیریاب های سوئیچ سیسکو به دو دسته تقسیم میشوند :

1) مسیریاب های RFR :

(Run From Ram) اجرا از حافظه ی اصلی.

2) مسیریاب های RFF :

(Run From FROM) اجرا از حافظه ی غیرگسترده Flash.
حرف R بعد از شماره ی مدل یک مسیریاب سیسکو ، مشخص می کند که آن مسیریاب از نوع RFR است یعنی سیستم عامل از دون RAM اجرا می شود ، در غیر این صورت مسیریاب از نوع RFF است .

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: