ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره پروتکل‌ OSPF (قسمت سوم)

دسته بندی :مقالات 13 اردیبهشت 1399 REZA 1692
پروتکل‌ OSPF - Open Shortest Path First - link state - شبکه کالا - shabakekala - روتر - router - backbone - protocol - روتر BDR - روتر DR - پروتکل مسیریاب - روتر ABR

با سلام خدمت شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره قسمت سوم پروتکل OSPF صحبت کنیم. در قسمت سوم درباره روتر های BDR و DR در پروتکل مسیریاب و شرح انواع وضعیت روترها در این پروتکل صحبت می کنیم. با ادامه این مقاله ی شبکه کالا همراه باشید.

درباره روترهای BDR و DR در پروتکل مسیریاب :

در این روترها همه در یک ناحیه مشترک هستند.به دلیل تبادل پک های Hello ، یک روتر به عنوان روتر DR و روتری دیگر به عنوان BDR انتخاب می شود.

هر روتر در این ناحیه سعی دارد که با روتر DR و DBR یک adjacency ایجاد کند.در ادامه می رسیم به انتخاب DR و BDR از طریق پروتکل Hello . پک های این پروتکل از طریق بسته های multicast در هر ناحیه تبادل می شوند.

آن روتری که بیشترین OSPF priority را در یک ناحیه دارد به عنوان روتر DR در آن ناحیه انتخاب می شود.برای انتخاب روتر BDR این روتر باید نتیجه را سنجید،در نتیجه اگر اولویت ها در قیاس مساوی باشند روتری که بیشترین RID را دارد انتخاب خواهد شد.

اولویت پروتکل OSPF برای اینترفیس به صورت دیفالت برابر با 1 است.مقدار priority برابر با 0 ، نشان دهنده ی آن است که اینترفیس به عنوان DR یا BDR مورد تایید نبوده و انتخاب نمی شود.

در سلسله مراتب ایجاد Adjacency پس از اتمام چندها مرحله انجام می شود. روترهایی که در مجاورت (adjacent) یکدیگر قرار می گیرند، دارای پایگاه داده ی یا اطلاعات ورودی یکسانی است.اکثر وضعیت هایی که یک اینترفیس دارند که تا در مجاورت روتر دیگری قرار می گیرند.

انواع وضعیت های روترها در پروتکل OSPF :

 وضعیت Down :

هیچ اطلاعات یا داده ای از هیچ کدام سیستمی در آن ناحیه دریافت نمی شود.

وضعیت Attempt :

این وضعیت بیان می کند که اخیرا هیچ اطلاعاتی از روتر همسایه دریافت نشده است. باید با ارسال پک های Hello برای برقراری ارتباط با روتر همسایه سعی می کند.

وضعیت Init :

در این اینترفیس، یک پک  Hello در ورودی از طرف همسایه را تشخیص داده است اما نمی تواند هنوز ارتباط دو طرفه ایجاد کند.

وضعیت Two-way :

ارتباط دو طرفه با روتر همسایه برقرار است. در این زمان، روتر خود را در پک های Hello ورودی از طرف همسایه مشاهده کرده است.

در خاتمه یافتن این مرحله، انتخاب DR و BDR انجام خواهد شد. در پایان مرحله ی دو طرفه، روترها تصمیم خواهند گرفت که یک Adjacency را ایجاد کند یا ایجاد نکند، این تصمیم بر این اساس است که کدام یک از روترها DR یا BDR می تواند انتخاب شود یا اینکه لینک point-to-point است یا virtual.

وضعیت Exstart :

روترهایی که شماره آن ها به ترتیب برای پک های تبادل اطلاعات یا داده ایجاد می شوند. این شماره ها ترتیبی را تضمین خواهند داد که روترها در همه حالت ها همیشه بروزترین اطلاعات یا داده را در اختیار داشته باشند.

بک روتر به عنوان primary و روتر دیگر secondary خواهد شد. روتر primary از روتر secondary اطلاعات را جمع آوری می کند.

وضعیت Exchange :

روترها در تمامی LSDB خود را از طریق ارسال پک های DBD رسم   می کنند. در این وضعیت پک ها می توانند به اینترفیس های دیگر بر روی روتر های flood تبدیل شوند.

وضعیت Loading :

در این وضعیت، روترها در حال به خاتمه دادن تبادل اطلاعات یا داده هستند. روترها یک درخواست link-state و یک لیست ارسال مجدد این پروتکل را ایجاد می کند.

هر اطلاعاتی که درست نباشد یا فاقد اعتبار به نظر برسد در لیست درخواست قرار می گیرد. هر بروزرسانی ای که ارسال شود تا زمانی که Ack مرتبط با آن دریافت شود، در لیست ارسال مجدد قرار خواهد گرفت.

وضعیت Full :

در این وضعیت، Adjacency کامل شده است. روترهای همسایه با یکدیگر به طور کامل adjacent شده اند. روترهای Adjacent  با پایگاه داده link-state تشابه خواهند داشت.

شبکه کالا

پروتکل مسیریاب

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: