ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

هر آنچه درباره رک باید بدانید

دسته بندی :مقالات 15 اردیبهشت 1401 omid 955
هر آنچه درباره رک باید بدانید - شبکه کالا - shabakekala.com

انواع رک شبکه و مدل های آن :

همانطور که می دانید خرید تجهیزات شبکه نیاز به سرمایه‌ی نسبتا زیادی دارد، به همین دلیل محافظت از تجهیزات خریداری شده بسیار مهم است. یکی از مهم ترین راه های محافظت استفاده از رک می باشد به عبارتی رک ها را می توان یکی از مهمترین قسمت های یک شبکه استاندارد دانست که در واقع محفظه هایی جهت نگهداری و مرتب سازی سایر تجهیزات شبکه نظیر سرور، سوئیچ شبکه، کابل شبکه، روتر و غیره می باشند.

رک ها علاوه بر نظم بخشیدن، این تجهیزات را از آسیب های فیزیکی، گرد و غبار و دیگر آسیب های ممکنه محفوظ می دارند .

نکته: واحد اندازه گیری رک ها یونیت می باشد یعنی 4.445 سانتی متر.

اندازه رک ها بین 4 تا 47 یونیت می باشند و عمق رک بین 35 تا 120 سانتی متر بوده و همچنین جنس این قفسه ها فلزی می باشد.

هر آنچه درباره رک باید بدانید - شبکه کالا - shabakekala.com

انواع رک :

رک ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1ـ رک های دیواری:

این رک ها همانند نامشان بر روی دیوار نصب می گردند و در ارتفاع 5 تا 9 یونیت و عمق 35 تا60 سانتی متر در بازار موجود می باشند.به طور کلی می توان گفت این رک ها برای استفاده در شبکه های کوچک بسیار مناسب بوده و می تواند پاسخگوی نیاز آنان باشد. اما برای شبکه های بزرگ نمی توان از این نوع رک استفاده کرد زیرا شبکه های بزرگ دارای تجهیزات بزرگتر و بیشتری هستند که به هیچ وجه درون یک رک بزرگ گنجانده نخواهند شد.

یکی از پر استفاده ترین رک های دیواری، رک 9 یونیت می باشد. لازم به ذکر است این رک ها از دو طرف نیز دارای درب بوده که میزان درسترسی به رک را افزایش می دهد. البته لازم به ذکر است که می توان در این رک ها از پاور یونیت های 3 و 4 پورت و همچنین فن 12 سانتی متری استفاده کرد.

2ـ رک های ایستاده:

این رک ها جهت استفاده در شبکه های بزرگ کاربرد دارد و می تواند تجهیزاتی نظیر سوئیچ شبکه ، سرورهای HP ، پچ پنل، یوپی اس ، روتر ، و سایر تجهیزات شبکه را درون خود نگاه دارد. یکی از مهمترین ویژگی های این رک ها دارا بودن 4 چرخ در زیر رک است که این قابلیت باعث جابه جاکردن سریع آن می شود.

از نظر اندازه این رک ها در اندازه ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰، 120 در بازار موجود می باشند. از طرفی از چهار طرف دارای درب بوده که می توان آن ها را از رک جدا کرده و کار را برای مدیران شبکه برای طراحی و نصب تجهیزات ساده تر می نماید.

این رک ها دارای فن می باشند اما اگر به فن بیشتری نیاز است می توانید به آن اضافه نمایید به طوری که تا 4 فن می تواند دورن این رک ها جای گیرد و پاور ماژولهای ۸ پورت و ۹ پورت نیز به صورت افقی درون این رک ها نصب می گردند.

نکته: درب رک ها در دو نوع فلزی و شیشه ای در بازار موجود می باشد. درب های شیشه ای به راحتی شکسته ، شل و از حالت خود خارج می شوند. اما اگر از لحاظ زیبایی در نظر گرفته شود به دلیل مشخص بودن درون رک ها اگر آرایش رک به درستی انجام شود ظاهر زیباتری خواهد داشت.

خرید پچ پنل Legrand   خرید پچ پنل Nexans

سایر تجهیزات رک:

کلیه موارد ذکر شده در قسمت بالا مربوط به محفظه اصلی رک می باشد، حال در رابطه با سایر تجهیزاتی که برای نصب به آنان احتیاج داریم صحبت خواهیم کرد:

1ـ کیس رکمونت :

شاید بتوان کیس رکمونت ها را گروه تجهیزاتی نام برد که کاملا اختیاری می باشد و به عنوان یک عضو ضروری به حساب نمی آیند. این کیس ها با پاورهای 400 وات عرضه و دارای درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از ورود گرد و غبار می باشند.

یکی از مهمترین عواملی که سبب استفاده از کیس رکمونت ها درون رک ها خواهد شد کاهش فضای اشغال شده توسط آن نسبت به نصب سرور خواهد بود.

در ارتباط با نصب سرور مقاله ای با نام نصب و راه اندازی سرور HPE Proliant DL380 Gen9 تهیه شده است و در سه پارت با موارد زیر می باشد که می توانید با کلیک بر روی هرکدام از آنها به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید: نصب و راه اندازی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9 (قسمت اول) نصب و راه اندازی سرور HPE Proliant DL380 Gen9 (قسمت دوم)


2ـ پچ پنل:

پچ پنل ها را می توان یکی از پر کاربردترین قسمت های موجود در رک ها نام برد. برای مثال ممکن است درهنگام کابل کشی شبکه تعداد زیادی سوکت آماده نصب باشد اما در حال حاضر نیازی به آنان در شبکه وجود نداشته باشد، اما پس از مدتی به دلیل افزایش تعداد کاربران به آن سوکت ها نیاز پیدا می کنیم.

برای این کار متخصصان شبکه از پچ پنل های 24 تا 48 پورت استفاده کرده و سوکت ها را شماره گذاری می نماید، سپس آنها را به پچ پنل ها متصل می نمایند تا در صورت نیاز آنها را از پچ پنل به وسیله یک کابل به سوئیچ شبکه متصل نمایند.

3ـ سینی رک :

سینی رک در دو نوع :

جهت قرار گیری تجهیزات سنگین درون رک از سینی ثابت استفاده می شود.

این سینی به صورت کشویی بوده و جهت قرار گیری تجهیزاتی مانند موس و کیبورد استفاده می شود و در اندازه های 60، 80 و 100 موجود می باشند.

4ـ حرارت سنج دیجیتال:

شاید بتوان گفت یکی از تجهیزات ضروری که در بالاترین قسمت رک ها وصل می شوند حرارت سنج ها می باشند. علت آن این است که هر کدام از تجهیزات درون رک هنگام فعالیت گرمای زیادی را تولید می کنند که این افزایش دما می تواند موجب آتش سوزی گردد.

استفاده از حرارت سنج موجب می شود تا دمای رک همواره توسط مدیر شبکه کنترل و بررسی گردد. از طرفی این دما سنج ها دارای حافظه بوده تا در صورت افزایش دما فن ها را روشن نماید که در دو نوع 1 یونیت و 2 یونیت قابل دسترسی می باشند.

5ـ پاور رک:

تعداد زیادی دستگاه درون رک ها نصب می شوند که هر کدام از آنها نیاز به برق خواهند داشت. برای تأمین برق کلیه این تجهیزات باید یک پاور درون رک نصب گردد. این پاور ها دارای سیم ارت  (Earth) می باشند که به دلیل افزایش امنیت و کاهش خطر برق گرفتگی می بایست آن را به زمین متصل نمایید. پاورهای 8 پورت و 9 پورت برای رک های ایستاده به کار می روند.

6ـ بلنک پنل :

صفحات فلزی هستند که به منظور محافظت از تجهیزات حساس و یا حتی پوشاندن قسمت های خالی رک به کار می روند. نحوه استفاده از آن به این صورت است که در قسمت جلوی رک نصب می گردد.

7ـ فن رک:

فن رک در قسمت بالای رک و به سقف متصل می شود. بدنه این فن ها از جنس فلزی و یا پلاستیکی می باشد. وظیفه فن ها خنک نگه داشتن فضای داخل رک می باشد. پس می توان گفت یکی دیگر از تجهیزات مهم و ضروری درون رک ها، فن های می باشند.

8ـ قفل ریتال:

استفاده از این قفل ها به دلیل استحکام و کیفیت بهتری که دارد، بیشتر از سایر قفل ها توصیه می شود. جهت قرارگیری این قفل ها در رک تنها می بایست قسمتی از رک برش خورده تا قفل درون آن جای گیرد.

9ـ پیچ و مهره :

پیچ هایی که درون رک استفاده می شود از جنس فولاد گالوانیزه می باشد. استفاده از این نوع پیچ ها بسیار آسان بوده و نیازی به استفاده از آچار ندارند.

10ـ لایت پنل:

جهت ایجاد روشنایی درون رک استفاده می شود. در واقع می توان گفت از اجزای ضروری رک به حساب نمی آید. تنها زمانی که نیاز به نور زیادی جهت نصب و راه اندازی و یا رفع عیب رک داشته باشید خرید آن ملزم می گردد.

11ـ چرخ رک:

رک های ایستاده دارای چهار چرخ می باشند که جا به جایی آن را آسان تر می نماید.چرخ های جلو دارای قفل بوده تا رک به صورت ثابت در جای مشخص قرار می گیرد و حرکت نکند.

12ـ LCD پنل:

وسیله ای شامل مانیتور، کیبورد و تاچ پنل جهت ارتباط Local با تجهیزات نصب شده در رک می باشد. که در اغلب مواقع جهت ارتباط همزمان با چند دستگاه و عدم نیاز به جابه جایی کابل های ارتباطی یک KVM در درون آن ها تعبیه شده است.

13ـ نگهدارنده کابل:

جهت آرایش و همچنین زیبایی ظاهری کابل کشی در درون رک ها از نگهدارنده کابل و یا Cable Management استفاده می شود. البته نگهدارنده های کابل نیز به صورت اختیاری و جهت حفظ زیبایی ظاهری رک و منظم بودن آن استفاده می شود.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله سعی کردیم در رابطه با انواع رک ها ، تجهیزات شبکه ای که درون آن جای می گیرند و همچنین سایر تجهیزات جانبی که بر روی رک نصب می گردند ، مطلب بنویسیم. البته لازم به ذکر است همانطور که در بخش های مختلف اشاره شد، برخی از این تجهیزات به صورت اختیاری می باشد و وجود آن برای نصب رک ضروری نیست.


بیشتر بخوانید: مراحل ساخت یک دیتا سنتر هوشمند


omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: