ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره انواع سرور ها – server (قسمت اول)

دسته بندی :مقالات 10 فروردین 1399 REZA 1675
سرور - server - شبکه کالا - shabakekala

با سلام خدمت شما عزیزان همراه شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره انواع سرور ها صحبت کنیم. سرورها(server) یکی از مهمترین بحث ها در زمینه ی شبکه می باشد. به طور کلی و به زبان بسیار ساده سرورها کامپیوترهایی هستند که به صورت یک سره و دائمی در حال کار کردن می باشد.

انواع سرور ها :

1.پرینترسرورها  (Printerserver) :

رایانه یا دستگاهی است که از طریق شبکه به یک یا چند پرینتر و تعدادی کلاینت متصل شده و پس از دریافت فرمان پرینت از کلاینت ها آن را به پرینتر مناسب منتقل می کند. Fax Server نیز مشابه با این سرور است که تفاوت آن ارتباط بین دستگاه های فکس بجای پرینتر می باشد.

2. وب سرور (web server) :

نرم افزار یا سخت افزاری که امکان دسترسی به محتوا را از طریق اینترنت فراهم می کند. این نوع سرور مخصوص وب سایت ها می باشد و با استفاده از سرویس های خاص ارتباط بین آدرس ها و کاربران شبکه های اینترنت را با صفحه ی وبی که بر روی آن سرور هاست فراهم می نماید. که کاربرد آن به طور ویژه در حوزه ی وب هاستینگ و راه اندازی سایت های می باشد.

3. سرور مستقل (Standalone server) :

نوعی سرور است که زیرشاخه و زیرساخت های یک شبکه بزرگتر محسوب نمی شود. در واقع یک سرور Standalon بدون وابستگی به یک منبع خارجی به کلاینت های خود خدمات ارایه می کند.

4.نام سرور (Name server):

سروری است که پروتکل name-service را پیاده سازی می کند.

5.پروکسی سرور(Proxyserver):

شبکه کالا – پروکسی سرور، سروری است که نقش واسطه را بین کلاینت ها و سرورهای دیگر ایفا می کند. وقتی کاربر بخواهد اطلاعاتی چون فایل، صفحات وب و سایر منابع را از سرور دیگری دریافت کند، به proxy server متصل می شود. در حقیقت، این سرور به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client قرار می گیرد و اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی به گیرنده ارسال می نماید و در برخی موارد کاربری Tunnel را داشته و مانند خدمات VPN شخصی استفاده می گردد. در نتیجه در واقع یک سرور در مسیر سرور اصلی می باشد که اطلاعات را دریافت کرده و سپس بررسی و به مقصد مورد نظر انتقال می دهد.

6.سرور صدا (Sound Server):

سروری که دسترسی و استفاده از ابزارهای صوتی همچون کارت صدا را مدیریت می کند.

7. برنامه ی سرور (Application server) :

سروری که به اجرای یک سری برنامه های نرم افزاری خاص اختصاص یافته است و کاربران از روی کامپیوتر های خود می توانند به نرم افزارها دسترسی داشته باشند.

8.سرور پایگاه داده (Database server) :

یک برنامه کامپیوتری است که خدمات database به سایر رایانه ها یا برنامه های رایانه ای ارائه می دهد که به آن مدل client-sever نیز می گویند. این نوع سرور بیشتر در سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد که کاربری آن به این صورت است که Database مورد استفاده یک نرم افزار یا سرویس که توسط کاربران بر روی کامپیوتر های آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، بر روی سرور قرار می گیرد و تمام کاربران و کامپیوتر های متصل از یک دیتابیس مشترک که بر روی سرور می باشد، استفاده می کنند و اطلاعات نیز به صورت یکپارچه و متمرکز ذخیره سازی و پردازش می گردد.

9.سرور فکس (Fax server) :

سیستمی است که در یک سرور شبکه محلی (LAN) نصب شده و به کاربرانی که به شبکه متصل هستند امکان ارسال و دریافت فکس را می دهد.

شبکه کالا

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: