ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نگهداری پیشگیرانه تجهیزات شبکه یا PM چیست؟

دسته بندی :روتر, سوئیچ, مقالات 5 تیر 1401 omid 2078
نگهداری پیشگیرانه تجهیزات شبکه یا PM چیست؟

هر آنچه که باید در مورد نگه داری پیشگیرانه تجهیزات شبکه یا PM بدانید :

نگهداری پیشگیرانه (preventive maintenance) عبارت است از تعمیر و نگهداری که به طور مرتب بر روی قطعات و تجهیزات انجام می شود.

حال شاید این سوال برای شما پیش آید چرا نگهداری تجهیزات شبکه اهمیت دارد؟

زیرا این کار سبب می شود تا کارآیی تجهیزات کاهش نیافته÷ و همچنین از خرابی های غیر منتظره تجهیزات و آسیب رساندن به کل سیستم جلو گیری شود.

درواقع PM از لحاظ  استراتژی، بین تعمیرو نگهداری واکنشی (reactive maintenance) و تعمیر و نگهداری پیش بینی (predictive maintenance) قرار می گیرد.

توجه کنید که نگهداری پیشگیرانه همان اندازه که برای رایانه های موجود در یک شبکه مهم است ، برای خود شبکه نیز اهمیت دارد. وضعیت کابل ها ، دستگاه های شبکه (روتر ، سوئیچ  و …) ، سرورها و رایانه ها باید در بازه های زمانی منظم مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آیا تمیز بوده و یا در وضعیت خوبی قرار دارند.

جهت دستیابی به این امر لازم است برنامه ای را برای انجام تعمیر و نگهداری و تمیز کردن در فواصل منظم تهیه کنید. این کار به سیستم شما کمک کرده تا از خرابی شبکه و تجهیزات آن جلوگیری نمایید.

برای مثال: شما می توانید از چک کردن کابل کشی ها و سیم های شبکه شروع کرده و بررسی کنید که کابل کشی آسیب دیده و فرسوده نباشد و در صورت مشاهده این مشکلات کابلهای فرسوده را با کابلهای جدید تعویض نمایید. و به همین ترتیب سایر تجهیزات را بررسی کرده و اگر دستگاه فقط احتیاج به زدودن غبار دارند دستگاه را تمیز و مجدد در سیستم قرار دهید و اگر غیر قابل استفاده می باشد  دستگاه جدید را جایگزین دستگاه از کار افتاده کنید و با این کار شما از اختلال در کل سیستم جلوگیری خواهید کرد.

کابل ها را در ایستگاه های کاری و چاپگرها و قسمت هایی که چندین کابل به یک دستگاه متصل می شوند با دقت بررسی نماید. کابل ها معمولاً یکی از تجهیزاتی هستند که به سرعت آسیب خواهند دید، زیرا وقتی که کابل ها زیر میز هستند ،ممکن است آن ها را لگد کرده و یا به دلایلی خم شوند که همین امر باعث آسیب رسیدن به کابل ها می شود .

این شرایط می تواند منجر به از بین رفتن پهنای باند یا اتصال شود. در صورت لزوم نحوه اتصال و قطع صحیح کابل ها و همچنین نحوه ی جا به جایی آنها را به کاربران شبکه آموزش دهید.

توجه کنید که سیستم شما حتما باید توسط افراد حرفه ای و تکنسین مورد بازبینی قرار بگیرد چون افراد عادی شاید متوجه خرابی، آسیب دیدگی یا وجود صداهای غیر معمول در سیستم نشوند.

نگهداری پیشگیرانه تجهیزات شبکه یا PM چیست؟

انواع نگهداری پیشگیرانه (preventive maintenance)

نگهداری پیشگیرانه PM  را می توان بر اساس زمان برنامه ریزی کرد. حال به تشریح هر یک از آنها می پردازیم.

نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر زمان (Time-based preventive maintenance)

یکی از راه های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مبنی بر زمان ، بازبینی وچک کردن منظم قطعات و تجهیزات مهم است که در صورت خرابی آنها کل سیستم متحمل ضرر می شود و بر روی آن تاثیر می گذارد.

نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر استفاده (Usage-based preventive maintenance)

نگه داری پیشگیرانه مبتنی بر استفاده باعث جلوگیری از فرسودگی تجهیزات پس از گذراندن چرخه تولید می شود.

این چرخه می تواند بر حسب مقدار کارکرد قطعه یا دستگاه بعد از مدت چند ساعت یا گذراندن چند کیلومتر و یا دوره ی زمانی مشخص شده برای عمر دستگاه باشد.

برای مثال چرخه سرویس و نگه داری یک وسیله ی نقلی موتوری می تواند بعد از گذراندن هر 10000 کیلومتر باشد.

حال سوال مهمی که باید پاسخ داده شود این است که زمان مناسب برای نگه داری های پیشگیرانه (preventive maintenance) چه موقع می باشد؟

برنامه های مناسب برای نگهداری پیشگیرانه از تجهیزات

مواردی که در نگه داری پیشگیرانه باید در اولویت قرار بگیرند:

– قطعات یا تجهیزاتی مورد نظر تاثیرو کارایی مهم در سیستم داشته باشند.

– تجهیزاتی که با نگه داری منظم، می توان از خرابی یا از افزایش خرابی آن جلوگیری کرد.

– احتمال وجود خرابی در سیستم که با گذشت زمان و یا استفاده بیشتر از قطعه افزایش پیدا کند.

و مواردی که در نگهداری پیشگیرانه (PM) می تواند در مراحل و اولویت بعدی انجام شوند عبارتند از:

– آسیب دیدگی ها و خرابی هایی که ارتباطی با نگه داری نداشته باشند مانند : بوردهای مدار

– قطعاتی که کارکرد مهم و ضروری در سیستم ندارند.

برنامه ریزی برای نگهداری پیشگیرانه (Preventive maintenance planning)

برنامه ریزی برای نگهداری پیشگیرانه بدون کمک نرم افزار CMMS می تواند یک چالش بزرگ برای کل سیستم باشد.

این برنامه ریزی ها پس از گذشت مدت زمان مشخص از شروع استفاده از قطعات آغاز می شود.اما دستیابی به زمان دقیق و مشخص بسیار دشوار و حتی غیرممکن است مخصوصا اگر با تجهیزات مهم و کلیدی در سیستم سروکار داشته باشید.

نرم افزارهای که در PM مورد استفاده قرار می گیرند به شما این اجازه را خواهند داد که دوره ی مناسب برای هر قطعه را تنظیم کنید تا از به پایان رسیدن عمر قطعه یا خرابی کامل آن جلوگیری نمایید.

نرم افزار نگهداری این امکان را به وجود آورده که سازمان ها اطلاعات و داده های مربوط به PM را به صورت منسجم و کنار هم داشته باشند و در مورد بهینه سازی فعالیت های انجام شده در جهت نگه داری پیشگیرانه گزارش دهند وKPI(شاخص عملکرد کلیدی) های نگه داری قطعات مختلف را مشخص کنند.

مزایای نگهداری پیشگیرانه (Advantages of preventive maintenance)

برنامه ریزی بزرگترین مزیت یک برنامه نگهداری پیشگیرانه است. بدون برنامه ریزی ، نگهداری می تواند هزینه های بالایی را در بر داشته که با برنامه ریزی دقیق می توان از آن جلوگیری کرد.

هزینه تعمیر و نگهداری بدون برنامه ریزی شامل: از دست دادن تولیدات جدید ، صرف هزینه بالاتر برای تعمیر و یا تعویض قطعات ، حمل و نقل و همچنین زمان از دست رفته برای پاسخ به شرایط اضطراری و تشخیص خطا که البته ممکن است کلیه موارد  در شرایطی باشد که تجهیزات از کار افتاده اند که این خود می تواند در کسب و کار یک شرکت اختلال زیادی وارد کرده و ضررهای سنگینی وارد نماید.

-هزینه ی تعمیر و نگهداری بدون برنامه ریزی، معمولا سه تا نه برابر بیشتر ازتعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده می باشد.

-هنگامی که تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده باشد ، می توان هزینه های مربوط به آن را کاهش داد . در این زمان می توان تجهیزات را قبل از رسیدن به خرابی (production downtime) خاموش کرد.

-طولانی شدن عمر تجهیزات – هنگامی که تجهیزات مرتب مورد بررسی و نگهداری قرار می گیرند و در بهترین شکل نگه داری می شوند ، طول عمر آن افزایش می یابد. و از طرفی دیگر با باز بینی قبل از خاموش شدن هر قسمت از تجهیزات می توان زمان لازم برای تعمیر را به حداقل رساند .همچنین ایمنی تجهیزات و در نتیجه کل شبکه افزایش و کل هزینه ی تعمیر و نگه داری  کاهش می یابد.

– ضریب ریسک کمتر- از آنجا که تجهیزات و سیستم شما به طور مرتب مورد بررسی وبازبینی قرار می گیرد ،خطرخرابی بدون اطلاع را کاهش پیدا کرده و باعث می شود که سیستم در حالت امن به فعالیت خود ادامه دهد.

– صرفه جویی در هزینه – با گذشت زمان ، خواهید دید که سیستم هزینه ی کمتری راه متحمل می شود زیرا نیاز به تعویض تجهیزات همچنین خرابی های ناگهانی در سیستم وجود نخواهد داشت.

ـ برنامه را به صورت منظم دنبال کنید – با دنبال کردن یک برنامه به صورت منظم ، می توانید ضمن حفظ کارایی سیستم، بودجه خود را نیز حفظ کنید . همچنین این امر باعث می شود که تعویض و رسیدگی به تجهیزات در زمان مناسب و قبل از خرابی انجام شود .

کمترین هدر رفتن انرژی – در حالت کلی و در هر سیستمی وقتی تجهیزات در بهترین شرایط ممکن نگهداری و بازبینی نشوند، انرژی بیشتری را هدر داده و باعث بالارفتن هزینه های پرداختی برای نگه داری از سیستم می شود.

کمترین اختلال – با بررسی های منظم سیستم، شما برای هر اتفاقی در سیستم آماده خواهید بود و با به وجود آمدن خطا در سیستم به راحتی و به سرعت می توانید خطای به وجود آمده را رفع کنید.

معایب نگهداری پیشگیرانه (Disadvantages of preventive maintenance)

More money upfront – در زمان شروع یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ، درست استفاده کردن از تجهیزات و سیستم برای شما هزینه بیشتری نسبت به بی برنامه عمل کردن در سیستم خواهد داشت .

تعمیر و نگهداری بیش از حد (Over maintenance) – یکی از مشکلاتی که PM دارد ، چون برنامه ی منظمی برای بازبینی و نگهداری تجهیزات وجود دارد این است که گاهی ممکن است نیاز به بازبینی طبق برنامه ریزی نباشد.در صورت وجود این مورد می توان برنامه ی نگه داری خود را فقط برای بررسی تجهیزات خاص کمتر اعمال کرد و حتی در همچین مواقعی می توانید برنامه را کمی تغییر دهید.

کارکنان بیشتر(More workers)- نگهداری پیشگیرانه به کارکنان بیشتری احتیاج دارد زیرا بررسی های منظم در این سیستم یک ضرورت محسوب می شود .

 تاثیر نگه داری پیشگیرانه (the impact of preventive maintenance):

تعمیر و نگه داری پیشگیرانه یا PM ، به نگهداری منظم و برنامه ریزی شده می گویند که مطابق با استفاده از تجهیزات ، نقش آنها در سیستم و مدت زمان استفاده آن(time-based) برنامه ریزی می شود.

هدف PM کم کردن احتمال خرابی تجهیزات وکاهش آسیب به سیستم است. در بخش های مختلفی از سیستم پیشگیری بهترین استراتژی،رتعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات است و انجام این استراتژی PM به کمک نرم افزار تعمیر و نگهداری که در این حوزه وجود دارد کار را بسیار ساده تر می کند .

با مطالعه این مقاله تا حدود زیادی با مفهوم نگه داری پیشگیرانه یا PM  آشنا شده و همچنین اولویت های برنامه ریزی برای این امر را آموختیم.با رعایت نکات گفته شده ، سیستم شبکه شما با کارایی بالا و با کمترین خطا به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته ممکن است برخی از کارشناسان شبکه این امر را ضروری نداسته و تنها در زمان ایجاد اختلال در عملرد شبکه به فکر تعمیر تجهیزات بیافتند که این کار ممکن است آسیب های جدی را به بدنه شبکه وارد نماید و ما امیدوار هستیم تا با انتشار این مقاله در تفکر آنان تغییری ایجاد نماییم.

مقالات مرتبط :

عمر مفید تجهیزات شبکه

omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: