ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

پروتکل‌ SNMP (قسمت دوم)

دسته بندی :مقالات 16 اردیبهشت 1399 REZA 965
پروتکل SNMP - Simple Network Management Protocol - شبکه کالا - shabakekala - پرتکل - protocol - پروتکل TCP/IP - NMS - SMI - structure of management information

با سلام خدمت شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره قسمت دوم پروتکل‌ SNMP صحبت کنیم. به عبارت دیگر می توان گفت هر یک از اجزاء شبکه که از پروتکل SNMP پشتیبانی کرده و می توان از آنها با استفاده از NMS ها به واسطه پروتکل SNMP اطلاعات دریافت نمود، یک Managed Device خوانده می‌شود.

انواع دستور های پایه در SNMP :

اجزای مدیریتی پایه SNMP توسط چهار دستور پایه اصلی کنترل می شوند که این چهار دستور شامل :

دستوز Read :

با این دستور NMS اجزای مدیریت شده را مانیتور می‌کند و متغییرهای گوناگونی را که توسط اجزای مدیریتی نگهداری می‌شوند را امتحان یا بازرسی می‌کنند.

دستور Write :

با این دستور NMS اجزای مدیریتی آن را کنترل می کند و مقادیر متغییرهای ذخیره شده در اجزای نوشته را تغییر می دهد.

دستور Trap :

با این دستور اجزا به صورت غیر هم زمان رخدادها را برای NMS گزارش می کنند. در واقع وقتی واقعه ای رخ می دهد؛ به ازای هر رخ داد، یک Trap از طرف اجزا ها  کنترل می شود و به سمت NMS ارسال می شود.

دستور Traversal Operation :

در این دستور  پیمایشی، NMS تصمیم می گیرد که کدام یک از متغییرهای یک  اجزای مدیریت شده، ساپورت می شود و به صورت متوالی اطلاعات را در داخل جداول متغییرها جمع آوری می کند. برای مثال می توان گفت مانند جدول مسیریابی Routing Table است .

پایگاه اطلاعات مدیریت در پروتکل SNMP :

MIB در واقع مجموعه ای از اطلاعات یا داده است که به صورت دسته دسته یا  سلسله مراتبی سازماندهی شده است و از پروتکل های مدیریت از قبیل SNMP‌ استفاده می کند.

MIB ها شامل موضوعات مدیریت شده (Objects) هستند که توسط شناسه های Object Identifier مشخص می‌شوند. یک موضوع مدیریت شده که گاهی اوقات MIB نامیده می شود، در واقع یکی از مشخصه های تجهیزات مدیریت شده است.

انواع موضوع مدیریت شده چیست ؟

  • Scalar Object
  • Tabular Object

 

در این موضوع ها Scalar یک نمونه موضوع واحد را تعریف می‌کنند، ولی موضوعاتTabular ‌چندین موضوع به هم پیوسته و مرتبط که به صورت گروهی در جداول MIB قرار دارند را تعریف می‌کنند.

برای مثال می توان گفت که تعداد پک های ورودی Apple Talk به یک اینترفیس از یک روتر با atln put معین می‌شود که یک موضوعScalar است و یک نمونه موضوع واحد را نشان می‌دهد.

در سلسه مراتب MIB، هر موضوع برای شناسایی دارای یک شناسه Object ID است. سلسه مراتب MIB بصورت یک درخت (Nameless route) شرح داده می شود.

Object ID های در بالاترین سطح، به سازمان ها و سیستم های  استاندارد سازی مختلف متعلق اند و Object ID های سطوح پایین تر به سازمان های وابسته آن اختصاص می یابند.

فروشندگان می توانند شعبه ها و یا شاخه هایی را تعریف کنند که شامل موضوعات مدیریت شده برای تولیدات خودشان است و MIBهایی که استاندارد نشده اند، در شاخه های آزمایشی قرار گرفته اند.

برای مثال می توان گفت موضوع های مدیریت شده atln put می تواند بوسیله نام موضوعی ISO مشخص شود. و البته یک نمایشگر عددی برای رهگیری و رسیدن به موضوع مورد نظر نیز وجود دارد.

شبکه کالا

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: