ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

پروتکل SNMP (قسمت اول)

دسته بندی :مقالات 15 اردیبهشت 1399 REZA 830
پروتکل SNMP - Simple Network Management Protocol - شبکه کالا - shabakekala - پرتکل - protocol - پروتکل TCP/IP - NMS - SMI - structure of management information

با سلام خدمت شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی شبکه کالا ، امروز میخواهیم درباره پروتکل‌ مدیریت ساده شبکه SNMP صحبت کنیم. که مخفف کلمه آن (Simple Network Management Protocol) است. SNMP قسمتی از پروتکل TCP/IP می باشد.

درباره پروتکل SNMP :

این پروتکل که برای ساده‌کردن نقل و انتقالات بسته‌های مدیریت سیستم‌ها طراحی شده‌است، فقط پنج فرمان دارد که ساختار همه آن‌ها کاملا مشخص و معلوم است.با استفاده از همین پنج فرمان می‌توان کل نیارمندیهای مدیریت یک وسیله از روی شبکه را مدیریت کرد.

SNMP پروتکل لایه Application است که امکان نقل و انتقال اطلاعات مدیریتی را بین عناصر شبکه ایجاد می کند و در واقع قسمتی از TCP/IP می باشد. این پروتکل توانایی مدیریت و پیدا کردن مشکلات و حل آنها را در شبکه برای مدیران مهیا می کند. سه نسخه از این پروتکل موجود است که  شامل :

  • SNMP V1
  • SNMP V2
  • SNMP V3

بسیاری نرم‌افزارها و میان‌افزارهای استاندارد امروزی مجهز به اس‌ان‌ام‌پی هستند و همراه آن‌ها فایل MIB آن‌ها هم داده می‌شود. MIB فایلی است که ساختار و موقعیت ندهای تعریف شده برای وسیله را در ام‌آی‌بی استاندارد ITU مشخص می‌کند. تمام نسخه‌های مبتنی بر ویندوز دارای MIB استاندارد هستند.

این پروتکل داده‌های وابسته با جابجایی مدیریت بین سرورهای شبکه را پشتیبانی می‌کند. SNMP در لایه Application از مدل OSI رفتار می کند.

به این گونه که برای جلوگیری از به وجود آمدن ناهماهنگی در کارکرد پروتکل TCP/IP، پروتکل SNMP تبادل داده را بدون برگزاری پیوند انجام می‌دهد.

یعنی داده فرستاده شده با این پروتکل از لایه Session که لایه برگزارکننده اتصال بین فرستنده و گیرنده است نمی‌گذرد و در نتیجه برای ارسال داده خط اشغال نشده و اختلالی در کارکرد پروتکل اصلی شبکه (TCP/IP) پدید نمی‌آید.

در واقع SNMP راهی را در شبکه برای ارسال داد پدید نمی‌آورد، بلکه داده را از یک میانگاه به میانگاه دیگررا رهبری می‌کند تا به مقصدب رسد.

از همین رو، قابلیت اطمینان SNMP که حاوی لایه Session نمی‌باشد، کمتر از پروتکل TCP/IP است.کاربرد این پروتکل در شبکه‌های با بیش از یک سرور برای مثال مانند سیستم‌های اتوماسیون پست‌ها که دارای دو سرور روشن و سرورذخیره روشن هستند، می‌باشند.

که با از دست رفتن سرور روشن، پیام راه اندازی سرور ذخیره از سوی این پروتکل به آن داده شده و روشن می گردد و مدیریت شبکه را به جای سرور از دست رفته به عهده می‌گیرد.

عناصر اصلی در SNMP :

  • سیستم مدیریت شبکه ( Network Management System NMS)
  • کارگزاران ( Agent)
  • تجهیزات مدیریت شده ( Managed devices)

هر یک از تجهیزات شبکه که می‌بایست مدیریت شوند   (Managed Devices)، در واقع یک نود از شبکه هستند که دارای یک(Agent) درون خود می باشند. این تجهیزات اقدام به جمع آوری و ذخیره سازی اطلا عات می‌کنند و سپس این اطلاعات را در اختیار NMS قرار میدهند. این تجهیزات گاهی اوقات عناصر شبکه نیز نامیده می شوند که می توانند تجهیزاتی از قبیل روترها،سوئیچها، Bridge ها، Hubها، کامپیوتر ها و پرینتر ها باشند.

به عبارت دیگر می توان گفت هر یک از اجزاء شبکه که از SNMP پشتیبانی کرده و می توان از آنها با استفاده از NMS ها به واسطه SNMP اطلاعات دریافت نمود، یک Managed Device خوانده می‌شود.

شبکه کالا

REZA

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: