ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع پورت در سوئیچ های شبکه

دسته بندی :سوئیچ, مقالات 25 تیر 1401 omid 2980
انواع پورت در سوئیچ های شبکه

انواع پورت در سوئیچ شبکه:

آیا تابحال به پورت های روی روتر و سوئیچ های شبکه دقت کرده اید؟ آیا انواع پورت را می شناسید؟ شاید پاسخ به این دو سوال برای بسیاری از افرادی که با شبکه و IT سر و کار دارند بسیار اهمیت داشته باشد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی انواع پورت می پردازیم.

پورت ها می توانند انواع مختلف داشته باشند و هر نوع می تواند برای یک مدل سوئیچ شبکه و نیازهایی متفاوت، مناسب باشد.

آشنایی با پورت RJ45:

RJ45 نوعی پورت مناسب برای registered jack 45 و پو‌رت دیتای Ethernet style است که در سوییچ شبکه ، روتر ها و کارت های شبکه یافت می شود. همچنین کانکتورها و پو‌رتهای سبک RJ45 معمولاً برای  Ethernet ، کارت های سریالی و ATM IMA و interface ها مناسب هستند. این سوکت نام های دیگری از جمله Ethernet port ،network adapter ،network jack یا RJ45 jack دارد. نسخه اترنت RJ45 به پورت RJ45 در رایانه متصل می شود.

“RJ”در RJ45 مخفف “registered jack”می باشد و “45” به شماره استاندارد رابط اشاره دارد. هر کانکتور RJ45 دارای هشت پین است، به این معنی که هر کابل RJ45 دارای هشت سیم جداگانه است. لازم به ذکر است برای سیم کشی RJ-45 دو استاندارد T-568A و T-568B وجود دارد.


بیشتر بخوانید: پورت RJ45 و SFP


ـ نمایی رو به روی پورت RJ45:

انواع پورت در روتر و سوئیچ های شبکه

ـ نمایی دیگر از پورت RJ45:

انواع پورت در روتر و سوئیچ

پورت USB:

پورت USB متداول به USB Type-A معروف است و دارای یک شکل مستطیل ساده می باشد.

USB Type-A رایج ترین کانکتور لپ تاپ و دسکتاپ است و سرعت آن بسته به سخت افزار، می تواند USB-2.0 یا USB-3.0 باشد.

این پو‌رت تقریباً در همه موارد فقط به عنوان اتصال دهنده میزبان عمل می کند؛ به این معنی که هر آنچه در طرف دیگر کابل متصل باشد، به عنوان “میزبان” عمل می کند.

امروزه کانکتورهای USB Type A بسیار رایج هستند و تقریباً در هر کابل USB یافت می شوند. آنها برای اتصال دستگاه های مختلفی از جمله تلفن های هوشمند ، دوربین ، صفحه کلید و غیره به رایانه ها استفاده می شوند.

یکی از دو کانکتور استاندارد USB، کانکتور USB نوع B می باشد که از نظر ظاهری تقریباً مربع است و در بالای آن یک برجستگی وجود دارد. پورت های نوع B در بسیاری از دستگاه های غیر host، USB ، مانند رابط های صوتی ، هارد دیسک های خارجی و چاپگرها یافت می شوند.

ـ نمایی از پورت USB Type-A و USB Type-B:

انواع پورت در روتر و سوئیچ های شبکه


بیشتر بخوانید: تفاوت میان USB Type A و USB Type B


پورت 10/100:

یکی دیگر از انواع پورت در سوئیچ شبکه یک کانکتو فیزیکی8 پین است که با نام RJ45 شناخته می شود و برای اتصال دستگاههای الکترونیکی که برای برقراری ارتباط از 4 سیم(2سیم برای انتقال و 2سیم برای دریافت اطلاعات) استفاده می کنند، به کار می رود.

“100/10” به معنی سرعت میلیون ها بیت در هر ثانیه می باشد، که یک دستگاه خاص در یک شبکه با این سرعت کار می کند. دستگاه های جدیدتر به طور معمول با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه کار می کردند ، درحالیکه سرعت دستگاه قدیمی تر از 10 مگابیت بر ثانیه تجاوز نمی کرد.

ـ سوئیچ Fast Ethernet 8پورت 100/10 D-Link را در شکل زیر مشاهده می کنید:

انواع پورت در روتر و سوئیچ های شبکه

پورت 10/100/1000:

در یک سوئیچ اترنت که به طور خودکار دارای سرعت 10 مگابیت بر ثانیه ، 100 مگابیت در ثانیه یا 1 گیگابیت بر ثانیه می باشد. سوئیچ های اترنت High-end، دستگاه های 10/100/1000 هستند و اگرچه بعضی اوقات بعنوان هاب شناخته می شوند ، اما دیوایس های مشترکی نیستند.

ـ در شکل زیر یک سوئیچ اترنت سیسکو 48 پورت 10/100/1000 را مشاهده می کنید:

انواع پورت در روتر و سوئیچ های شبکه

اگر کارت رابط شبکه اترنت (NIC)، سوئیچ شبکه اترنت یا روتر های رابط اترنت بتوانند دیتا را با سرعت های (Ethernet (10 Mbps)، FastEthernet (100 Mbps)، Gigabit Ethernet (1000 Mbps speeds، انتقال دهند، می توان آنها را پو‌رت 10/100/1000 در نظر گرفت.

پورت console:

روش های بسیاری برای کنترل دستگاه های سیسکو وجود دارد. برخی از آنها دارای قابلیت دسترسی از راه دورهستند اما اگر دسترسی از راه دور شما کاهش یابد ، چه می شود؟ باید دوباره دستگاه را وصل کنید!به همین دلیل به پو‌رت کنسول احتیاج داریم.

اگر شما در محلی باشید که دستگاه قرار دارد، پو‌رت کنسول در یک سوئیچ یا روتر، اتصال را فراهم می کند. شما کابل کنسول را به درگاه کنسول دستگاه وصل می کنید و می توانید با این روش IOS را وصل کنید.

هر روتر یا سوییچ سیسکو در قسمت پشتی خود ، دارای یک پورت کنسول (همچنین به عنوان درگاه مدیریت شناخته می شود) می باشد. پورت کنسول برای اتصال مستقیم رایانه به روتر یا سوئیچ و مدیریت روتر یا سوئیچ استفاده می شود. از درگاه کنسول باید برای نصب اولیه روتر ها استفاده کنید زیرا در ابتدا هیچ اتصال شبکه ای برای اتصال SSH ، HTTP یا HTTPS وجود ندارد.

console port

 پورت SFP و +SFP:

SFP مخفف عبارت Small Form-factor Pluggable می باشد. پو‌رت SFP اسلاتی بر روی دستگاه شبکه است که فرستنده های small form-factor pluggable) SFP) در آن قرار می گیرند. فرستنده SFP (که به عنوان ماژول SFP نیز شناخته می شود) فقط یک جزء فلزی hot-swappable و pinky-sized است که با اتصال به یک دستگاه دیگر با استفاده از یک کابل امکان انتقال داده ها را فراهم می کند. این دستگاه های فلزی کوچک به شکاف مخصوص سوئیچ وصل می شوند و ارتباط را از طریق فیبر نوری یا کابل شبکه مسی پشتیبانی می کنند.

+SFP بعد از SFP معرفی شد و درواقع یک نسخه پیشرفته از SFP است. در حالیکه SFP حداکثر 4.25 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کرد، +SFP از داده ها تا 16 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند.

تفاوت اصلی بین SFP و +SFP این است که +SFP در اپلیکیشن های Gigabit Ethernet استفاده می شود در حالی که SFP برای اپلیکیشن های Bse10 یا Base1000 مناسب است. در اکثر اپلیکیشن های کنونی، ماژول +SFP معمولاً از 8 Gbit/s Fibre Channel ، 10 Gigabit Ethernet و Optical Transport Network standard OTU2 پشتیبانی می کند.


بیشتر بخوانید: پورت SFP چیست و چه کاربردی دارد؟ 


ـ نمایی از پورت های SFP و +SFP:

sfp+ and sfp

پورت QSFP:

QSFP یک small form factor pluggable چهارگانه و نوع دیگری از انتقال دهنده کوچک و با ویژگی hot-swappable است. این پورت از استانداردهای Ethernet ، Fibre Channel ، InfiniBand و SONET / SDH با سرعت داده های مختلف پشتیبانی می کند.

این پورت را در شکل زیر مشاهده کنید:

qsfp


بیشتر بخوانید: پورت Uplink چیست و چه کاربردی دارد؟


پورت POE:

پورت POE پورتی است که دارای قابلیت Power over Ethernet بوده و می توان از طریق یک کابل اترنت، اتصال شبکه و برق را بر قرار کرد. این پو‌رت ها به سه دسته تقسیم می شوند.

ـ PoE: یک استاندارد IEEE 802.3af است که برق را تا میزان 15.4 وات برای یک پو‌رت سوئیچ فراهم می‌کند.

ـ +PoE: استاندارد IEEE 802.3at است که با نام +PoE هم شناخته می‌شود و تا 30 وات برق را برای یک پو‌‌رت سوئیچ تأمین می‌کند.

ـ (++UPoE(PoE: تا 60 وات برق را برای یک پو‌رت سوئیچ تأمین می‌کند. و سری های 9300 از این پورت پشتیبانی می کنند.


بیشتر بخوانید: Auto MDI-MDIX چیست؟


omid

ما یک راه ساده تر برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کرده ایم: عضویت در کانال تلگرام

موارد زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال نظر در سایت

  • اگر دیدگاه توهین آمیز و متوجه مدیران، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نمی شود.
  • اگر نظر شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نمی شود.
  • در صورتی که از لینک سایر وبسایت ها استفاده کرده باشید یا وبسایت شما در کامنت تایید نخواهد شد.
  • در صورتی که در کامنت خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • اگر دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع آموزشی مطرح شود تایید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: